website_konkurrence

Et eventyr på de sociale medier kan hurtigt blive særdeles lukrativt, hvis din virksomhed er ballets dronning. Hvad enten din forretning er stor eller lille og om du sælger veteranbiler eller havenisser, så kan du komme rigtig langt for rigtig lidt på de sociale medier. Det kræver kun, at du griber dem rigtigt an.

Der er grundlæggende 3 ingredienser i opskriften på succes på de sociale medier: Strategi, lækkerhed og engagement. Og hvis du kan få de 3 ting til at gå op i en højere enhed, så er det ingen sag at sno de sociale medier om din virksomheds lillefinger. Men hvordan gør du så lige det? Læs med og få svaret.

1) Læg en strategi
For at få succes, skal du først og fremmest overveje, hvad formålet med din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier er. For hvis du ikke har sat dig nogle mål og lagt en strategi for at nå dem, så kommer du nemt til at skyde med spredehagl, og det får du ikke nødvendigvis succes af.  

Der er overordnet 4 spørgsmål, du kan overveje for at lægge en strategi. Husk at svarene godt kan være forskellige fra opslag til opslag:

  • Hvorfor: Det er vigtigt, at du har sat nogle mål for, hvad du ønsker at opnå, inden du begynder at smide opslag på opslag på de sociale medier. Overvej hvorfor vil du ramme din målgruppe. Handler det om branding og øget kendskab til din virksomhed, salg, øget kundetilfredshed eller noget fjerde?
  • Hvem: Hvem er din målgruppe? Hvem er det, med andre ord, du prøver at ramme med dine forskellige opslag? Er det dine eksisterende kunder? Potentielle nye kunder? En bestemt del af dine eksisterende kunder? Eller en helt fjerde gruppe?
  • Hvor: Hvilke kanaler vil du ramme din målgruppe på? Der findes mange sociale medier såsom Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn, men det er ikke sikkert, at din virksomhed får noget ud af at være tilstede på dem allesammen. Og du skal måske bruge forskellige medier til at ramme forskellige målgrupper og opnå forskellige mål.
  • Hvordan: Overvej hvad din virksomheds tone of voice er. Hvad er det særlige i din virksomheds måde at skrive på, der gør at I adskiller jer? Sørg for at bruge det som den røde tråd i alle jeres opslag på de sociale medier, så kunderne kan genkende jer.

2) Gør det lidt lækkert
Det er egentlig ret simpelt, men desværre noget rigtig mange glemmer. Altså det med at få det til at se godt ud. Du kan have lavet en nok så stor og forkromet strategi, men hvis dine opslag sejler visuelt og skriftligt, så falder det hele hurtigt til jorden. Sørg for:

  • At bruge gode, professionelle billeder. Det gør bare en verden til forskel.
  • At skrive kort, præcist og korrekt. Få gerne andre til at læse korrektur.
  • At sørge for at dine links virker og leder hen til den rigtige side.
  • At komme med ét, og kun ét, budskab per opslag.

3) Få dine følgere til engagere sig
Det  her er nok det vigtigste af de 3 råd og måske den ultimative nøgle til succes på de sociale medier: Du skal få dine følgere til at engagere sig i det indhold, du lægger op. De sociale medier er  netop sociale rum, hvor vi kommer hinanden ved. Derfor skal dine følgere også føle, at din virksomhed kommer dem ved, så de får lyst til at engagere sig aktivt i dine opslag. Nogle metoder du kan prøve af er:

  • At opfordre dine kunder til dialog. Stil dem åbne spørgsmål i dine opslag og i dine svar på deres kommentarer.
  • At være personlig. Dine kunder skal kunne mærke din personlighed og begejstring over et emne. Det smitter nemlig.
  • At have fokus på værdien for kunden. Tag altid udgangspunkt i kundens behov og den værdi din virksomhed kan give dem.
  • At lægge opslag op ofte. Gerne hver dag, hvis det er muligt.
  • At afholde konkurrencer. De fleste elsker at vinde ting, men husk at Facebook har et sæt konkurrenceregler, som skal overholdes.

Jeg håber, at du har fået lidt inspiration og nogle værktøjer til, hvordan du kan tage de sociale medier med storm. Og når du først har fået styr på de sociale medier, er det måske tid til at give din hjemmeside en overhaling og gøre den mere brugervenlig, så du kan få alle dine potentielle nye kunder i hus.