Kunne du godt tænke dig at få flere kunder? Så er dit website et godt sted at starte.

Du er måske stødt på forkortelsen SEO – Search Engine Optimization = Søgemaskineoptimering.

Hvis du er ekspert i SEO, så er der ikke noget nyt at hente. Men hvis du gerne vil have mere trafik på dit website og derigennem få flere kunder, så bliv hængende.

SEO er noget af en størrelse at give sig i kast med. Jeg vil her på bedste og mest pædagogiske manér forsøge at guide dig igennem et par trin til grundlæggende søgemaskineoptimering – den organiske og altså ikke den betalte, hvor man køber det, der hedder Google Adwords.

Overordnet handler SEO om, at du skal findes i søgemaskinerne – Google, Bing m.fl. og derefter få søgeren til at klikke sig ind på dit website. Og hvordan sker det så? Jo, det er her, der er råd at hente.

Det absolut vigtigste, når du skriver tekster, overskrifter, title tags og alt det, jeg kommer ind på om lidt, er: husk læseren! Han/hun er den absolut vigtigste, og Google kommer i anden række.

Hvilke søgeord skal jeg bruge?

Du skal starte med at beslutte, hvilke søgeord du vil findes på. Sæt dig i den besøgendes sted og tænk, hvad han/hun ville søge på – der er jo forskel på f.eks. løbesko og træningssko.

Undersøg, hvilke ord kunden bruger. Se bl.a. på mails fra kunderne. Du kan også bruge Googles eget værktøj til at finde de rette søgeord (eller et andet værktøj). Det er ikke nok bare med ét ord. Find flere og gerne fraser, du kan bruge.

Har du fundet de rette søgeord, er du allerede rigtig godt på vej. At finde søgeordene er noget af det vigtigste for at komme i gang med SEO. Når du så går i gang med at bruge dine søgeord, skal du passe på med at overdrive brugen af ordene – det kan Google godt regne ud, og det er ikke godt. Mere om det senere.

Gode overskrifter er vigtige

Det er ikke kun vigtigt for din placering i Google, at du har gode overskrifter. For den besøgende er det ligeså vigtigt, da overskriften er med til at fortælle, hvad den pågældende side handler om.

I mange systemer har du mulighed for at bruge Hx-tags til dine overskrifter. Den anbefales at bruge h1 for den første overskrift og herefter h2 for underoverskrifter, h3 for under-underoverskrifter osv. Brug gerne dit søgeord i h1.

Når du opbygger din side, er det også vigtigt at have en god url. En url er den, der står øverst i din internetbrowser, f.eks. www.e-conomic.dk.

Hvis du laver en url, som fortæller, hvad siden handler om, så hjælper det både Google og den besøgende. www.e-conomic.dk/support fortæller mere om sidens indhold end www.e-conomic.dk/id=page289.

Få andre til at linke til dig

Endnu et hit for at blive fundet i Google – links. Samarbejder du med nogle leverandører, så forhør dem, om de vil linke til dig. Jo flere der linker til dig, jo mere troværdig virker din side.

Man kan købe sig til links eller bytte links. Men også der er Google rigtig kloge, så de opdager det, og igen bliver du straffet for at snyde dig til en bedre placering. I øvrigt – du bliver ikke straffet med bøder, men du ryger langt ned af rangstien hos Google, og så er der ikke mange, der finder dig.

Pas på med at genbruge tekst

Ja, Google er virkelig kloge! Hvis du genbruger tekst, copy-paster, så fanger de også den.

Har du f.eks. både en nyhedssektion og en blog, og vil du gerne skrive om dine nye, smarte varer begge steder, så går det ikke at bruge samme tekst. Skriv om, men glem ikke dine søgeord.

En enkelt linje eller et afsnit kan godt gå an, men genbruger du en helt tekst, så opdager Google det.

Arbejd også gerne med dine linktekster. Linktekster er dem, man klikker på. F.eks. er det en dårlig ide at skrive: ”Læs mere om de nye løbesko her”. En god linktekst fortæller den besøgende, hvad han kan forvente, hvis han klikker på linket. Prøv i stedet med: ”Se vores nye løbesko”.

Nu er du dukket op i Google – hvad så?

Nu er du blandt søgeresultaterne. Det er her, du skal sikre dig, at kunderne bliver hos dig og ikke smutter videre til konkurrenten.

Her kommer dit title tag ind i billedet. Et title tag er lige så vigtigt som titlen på en bog. Det er det, der skal fange læserens opmærksomhed. Title tag er også virkelig vigtigt for Google – noget af det allervigtigste faktisk.

html-kode med title tag

Sådan her ser title tag ud i html-koden

Teksten, som beskriver din vare eller ydelse, skal gerne være så iøjnefaldende, at man slet ikke opdager de andre søgeresultater i Google eller Bing. Det er sådan, du skal tænke om dit title tag. De fleste søgemaskiner kan vise mellem 60 og 70 tegn i et title tag.

Her er det vigtigt ikke at overdrive dit brug af søgeord. Google kan godt regne ud, at du snyder, hvis du skriver ”Løbesko.dk – vi har løbesko i god kvalitet, køb dine løbesko her”.

Din meta description er også meget vigtig. Det er den lille tekstbid, der står under overskriften, når du får søgeresultater frem i Google.

skærmbillede af googlesøgning af e-conomic support

Sådan vises title tag og meta description i Google

Se meta description som det korte resume på bagsiden af en bog. Titlen er ikke altid nok til at kunne bedømme, hvad bogen indeholder. Men har man et kort resume at dømme ud fra, så kan bedre se, om man har valgt den rigtige bog.

Vigtigst af alt – skriv til læseren

Disse trin kan skubbe dig i den rigtige retning i forhold til at blive fundet i søgemaskinerne. Det er noget af et arbejde – indrømmet.

Hvis du vil lære mere om SEO, så er Mikkel deMib en af eksperterne inden for emnet.

Selvom Google er nogle kloge nogen, så må du ikke glemme læseren. Glem ikke at skrive til ham. Det er trods alt ham, der skal købe dine løbesko i sidste ende – ikke Google.

Vil du gerne være klogere på det der med at tænke online? Læs de første afsnit i vores online føljeton.