Så har momsmotoren været aktiv i et par dage nu, og vi har kunnet se et mønster i de største udfordringer I møder derude.

Det er ikke jer som har benyttet vores standardopsætning uden væsentlige tilretninger – det er ikke jer med de simple varegrupper – det er ikke jer der har to til fire forskellige omsætningskonti.

Tværtimod – så er det jer med de mange varegrupper (5+) som fordeler jeres omsætning over mange konti (1-2 pr. varegruppe) i resultatopgørelsen.

I vil møde et par udfordringer undervejs – ikke noget der ikke kan løses – oftest blot et tab af overblik mere end noget andet.

Hvordan får I så det overblik?

Der er ikke en gylden regel herfor – desværre – men jeg vil gerne forsøge her at give jer lidt at arbejde med.

TID – hav tiden til det – du kan ikke stresse det her igennem med et positivt resultat.

Derudover skaber forståelse for hvad tingene gør et større overblik.

Så lad os se på hvad vores konverteringsguide egentligt gør.

Det første der sker er at den kontrollerer dine debitorer – har du ingen med momszonen udland eller EU – så opretter den blot de nødvendige momstyper der skal bruges og tilpasser dine varegrupper – ALT fungerer som hidtil.

Hvis du efterfølgende begynder at have salg til udlandet – så skal du selvfølgelig indrette dig herefter med konti og momskoder – men det er ikke forskelligt fra det du ville skulle gøre inden den nye momsmotor kom til.

Har du en eller begge af ovenstående debitortyper – så får du vist vores konverteringsguide.

Konverteringsguiden består af 3 trin.

Trin 1 – oprettelse af de nødvendige momstyper – det er relativt banalt og der kan som udgangspunkt blot trykkes næste.

Trin 2 – oprettelse af de nødvendige omsætningskonti til at møde det nye setup i varegrupperne

Disse forslag vil dække det du har behov for – så hvis du kun har debitorer i en af de to zoner – så er det kun det som dækker den respektive zone som vil blive lavet i guiden.

Men vi er nået dertil hvor overblikket bliver sat på en prøve.

Momsmotoren kontrollerer alle dine varegruppers setup, og vil forsøge ud fra det den kan se at komme med et forslag til en ny konto for hver omsætningsgruppe du har.

Dvs. har du en gruppe af omsætningskonti for hver varegruppe – vil den forsøge at lave en eller to nye til dig i hver gruppe.

Det kan godt blive en udfordring at forholde sig til dem alle på en gang.

Men tag det stille og roligt – det er her tiden kommer ind i billedet 🙂

Der kommer simpelthen et forslag til opsætningen af dine varegrupper – en gruppe ad gangen – så du kan tage dem en for en.

Der kan komme eksempler hvor den ikke foreslår et kontonummer til den konto den forslår at oprette – det kan skyldes at din varegruppe til at starte med kun havde en konto på – så kan den ikke identificere et interval at placere en evt. ny konti i.

Her skal du selv skrive det ønskede kontonummer.

Trin 3 – overblikket
Her har du mulighed for at danne dig et overblik over den nye opsætning af samtlige dine varegrupper – og derigennem tilpasse hvis der skulle være behov herfor.

Held og lykke med konverteringen. 🙂

Et lille råd på falderebet – hvis du under trin 2 –  oprettelsen af omsætningskonti – synes at du mangler det forkromede overblik til at kunne tage stilling – så fjern fluebenet i ja tak til oprettelse af konti – så laver den ingenting til dig – så kan du i ro og mag efterfølgende få lavet de nødvendige oprettelser og tilpasninger efter behov.

Og husk at hvis der opstår en situation som gør, at du ikke kan gennemføre konverteringen ordentligt undervejs – kan du altid annullere og gøre det igen når tiden tillader det – hellere vente end fuldføre mangelfuldt.