Opdatering kl. 12.18, 6. november 2012
Driften har i dag over vores travleste periode op til frokost, været normal.
Det forventer vi også den vil være fremover og vi afslutter derfor vores regelmæssige driftsopdateringer her på bloggen.
Opdatering kl. 08.45, 6. november 2012
Nattens stresstests er nu overstået, og vi forventer normal drift herfra.
I løbet af dagen har vi arbejdet på at få optimeret de funktioner der har været langsomst, og vi implementerer optimeringerne i aften.
Vi kører derfor en moderat stresstest i aften kl. 19.00 og så igen kl. 21.00. Under disse to tests kan e-conomic muligvis opleves lidt langsomt.
Fra kl. 23.00 – kl. 01.00 kører vi en række stresstests med fuld kraft. Det betyder at der i dette tidsrum er en risiko for at e-conomic kan være utilgængeligt i perioder på op til 10 min.
Opdatering kl. 12.22, 5. november 2012
Vi har haft normal drift hen over weekenden til og med i dag ved middagstid.
Det betyder at det optimeringsarbejde teknikerne har udført i weekenden har båret frugt. Vi fortsætter selvfølgelig med at foretage optimeringer hvor det måtte være nødvendigt.
Følgelig overvåger vi e-conomic nøje og er klar til at handle i fald der måtte være behov for det.
Opdatering kl. 22.30, 4. november 2012
Grundet den nedsatte hastighed i sidste uge, har vi over weekenden foretaget en række optimeringer af e-conomic.
For at teste effekten af optimeringerne kører vi, fra klokken 23.00 søndag d. 4 november til klokken 05.00 mandag d. 5. november, en række tests af e-conomic der kan påvirke systemets hastighed.
Vi beklager hvis du bliver generet af disse tests, men skulle du i løbet af natten opleve at systemet kører langsomt, så prøv at vente 3-5 minutter, så skulle hastigheden gerne blive normal igen.
Med venlig hilsen
e-conomic
Opdatering kl. 17.20, 2. november 2012
Vores teknikere kører i løbet af eftermiddagen og aftenen en række stresstests som et led i indsatsen mod en mere stabil drift.
Det betyder at e-conomic i korte perioder indtil kl. 22.00 i aften vil kunne opleves langsomt for nogle brugere. Det drejer sig om 5-6 tests der hver varer 2-3 minutter hver.
Skulle du opleve at få en fejl imens du arbejder i e-conomic i løbet af fredag aften, vil det derfor kunne afhjælpes ved at logge ud af e-conomic og at logge på igen efter 3 minutter.
Opdatering kl. 16.37, 2. november 2012
Vi havde et kort udfald grundet en stresstest der tog overhånd. Vi passer på og sikrer os ikke at blive for overmodige.
Vi beklager.
Opdatering kl. 15.50, 2. november 2012
Torsdag den 1. november oplevede vi at e-conomic kørte meget langsomt, og det betød at vi aktiverede vores nødberedskab.
Siden da har vi omkonfigureret vores servere. Uden at kunne sige at det er en varig løsning har det i al fald givet os normal drift siden torsdag kl. 15.00
Vi fortsætter af det spor henover weekenden, samtidig med at vi har kontakt med nye leverandører der hurtigt kan levere assistance.
Vi forventer at driften henover weekenden forbliver normal, men opdaterer her på bloggen hvis der sker noget.
Til dem som måtte have udsat arbejdet til weekenden, eller andre der måtte være på, udvider vi chat- og mailsupportens åbningstider til lørdag 10.00 – 14.00. Og søndag 12.00 – 18.00.
Vi opdaterer senest igen mandag morgen.
Opdatering kl. 14.10, 2. november 2012
Vi har i dag, fredag den 2. november, ikke haft hastighedsproblemer. Vi forventer normal hastighed resten af dagen og henover weekenden.
De tre funktioner der har været slået fra/begrænset (Massefakturering, udvid linjer og træk af kontokort) er nu tilbage med fuld styrke. Med andre ord, e-conomic kører nu igen med alle funktioner.
Vi opdaterer her på bloggen, senest klokken 16.00.
Opdatering kl. 09.45, 2. november 2012
Supporten holder weekendåbent
Grundet hastighedsnedsættelserne i går og i dag har vi besluttet at udvide åbningstiderne for vores chat og mailsupport.
Det betyder at vi lørdag den 3. november holder chat og mail åben fra kl. 10.00 – kl. 14.00 og søndag den 4. november holder chat og mail åben fra kl. 14.00 – kl. 18.00.
Erfaringsmæssigt er det i de ovenstående tidsrum at der er flest der benytter e-conomic i weekenderne.
Massefakturering
Massefakturering er åben uden begrænsninger hele weekenden.
I hverdagene er massefakturering begrænset til at der kan faktureres 10 kunder ad gangen i tidsrummet 09.00 – 17.00. Udenfor dette tidsrum, kan der massefaktureres så meget som det ønskes.
OBS: Begrænsningen på massefakturering er kun midlertidig og vi vender tilbage til at der kan faktureres så mange som der ønskes uanset tidspunkt, så snart vi har løst hastighedsproblemerne.
Hvad vi har gjort siden i går
Igennem natten har vi foretaget flere ting. Her nævnes de vigtigste:
Sammen med vores hostingleverandør har vi foretaget ændringer i arkitekturen på maskinparken, således at der burde komme flere hestekræfter til den enkelte bruger.
Dette er et eksempel på, at servere ikke bare er servere, men at de kan konfigureres forskelligt. Vi håber, at dette vil give en indikation om, hvorvidt det er maskinarkitekturen den er gal med, men vi ved det først, når der er load på maskinerne. Med andre ord, vi har ikke med sikkerhed løst problemet endnu.
Igangsat traces. Dvs. vi logger mere end tidligere i jagten på root cause.
Vi har identificeret et antal nye leverandører, der kan levere meget kraftige maskiner, der med kort varsel kan sættes i drift allerede i weekenden, om ikke andet skulle virke. Det er ikke den ultimative løsning, men kan forhåbentlig på den korte bane give flere hestekræfter til den enkelte.
Opdatering kl. 08.10, 2. november 2012
Igennem natten har vi foretaget flere ting. Her nævnes de vigtigste:
Sammen med vores hostingleverandør har vi foretaget ændringer i arkitekturen på maskinparken, således at der burde komme flere hestekræfter til den enkelte bruger.
Dette er et eksempel på, at servere ikke bare er servere, men at de kan konfigureres forskelligt. Vi håber, at dette vil give en indikation om, hvorvidt det er maskinarkitekturen den er gal med, men vi ved det først, når der er load på maskinerne. Med andre ord, vi har ikke med sikkerhed løst problemet endnu.
Igangsat traces. Dvs. vi logger mere end tidligere i jagten på root cause.
Identificeret et antal nye leverandører, der kan levere meget kraftige maskiner, der med kort varsel kan sættes i drift allerede i weekenden, om ikke andet skulle virke. Det er ikke den ultimative løsning, men kan forhåbentlig på den korte bane give flere hestekræfter til den enkelte.
Opdatering kl. 06.20, 2. november 2012
Massefakturering er tilbage også i dagtimerne dog har vi en begrænsning sat til max ti fakturaer. Fem minutters begrænsningen på kontokort er ændret til 30 sekunder.
Herudover har der sammen med vores hosting leverandør været arbejdet natten igennem med diverse omkring opsætning af hardware.
Vi kommer med mere info omkring kl. 09.
Opdatering kl. 06.00, 2. november 2012
Driften har gennem natten været, og er i øjeblikket, normal.
Opdatering kl. 22.12, 1. november 2012
Massefakturering er nu tilgængelig og vil være det indtil i morgen kl. 09.00. Driften er normal og forventes at være det resten af aftenen og til i morgen.
Næste opdatering kommer i morgen kl. 6.00.
Opdatering kl. 17.03, 1. november 2012
Vi har som lovet samlet alt hvad vi har kunnet opsamle af information om driften den 1. nov. 2012 i et blogindlæg. Vi holder fortsat dette indlæg opdateret med seneste nyt om driftsstatus.
Opdatering kl. 13.46, 1. november 2012
I et forsøg på at udbedre hastighedsproblemerne, har vi midlertidigt deaktiveret muligheden for at udvide linjer på ordrer, tilbud og fakturaer. Dette er en ny funktion, som kom i vores markedspakke nummer 67.
Vi har deaktiveret denne mulighed i et forsøg på at forbedre den generelle hastighed i e-conomic.
Massefakturering er en af de processer der kræver mange ressourcer så derfor har vi midlertidigt lukket for funktionen for at forbedre den generelle hastighed i e-conomic.
Opdatering kl. 11.25, 1. november 2012
e-conomic kører i øjeblikket med nedsat hastighed.
Vi oplever at der er visse funktioner der belaster databasen mere end normalt, hvilket betyder nedsat hastighed. Vi arbejder på at få løst problemet hurtigst muligt.
Det er primært i perioden mellem klokken 10.00 og 14.00 at hastigheden er reduceret.
Vi beklager ulejligheden og holder dig løbende opdateret her på bloggen.
Hvad du kan gøre
- Hold øje med login-siden og bloggen. Her opdaterer vi.
- Tryk kun på knapper én gang i programmet.
- Kontakt os, hvis du er i tvivl om noget.
Ja nu er det jo momstid igen 🙂
Hilsen
Lone
Hej
Tak for update, men det er altså ved at være problematisk for både mig og mine kunder, at der er problemer hver gang jeg kommer forbi dem (en gang i kvartalet). Det bliver dyrere for mine kunder og meget mere stressende for mig.
Prøver stadig at smile og håbe det ikke går lige så galt som i august men det bliver sværere og sværere at forsvare jeres produkt overfor mine kunder !!
Hej Anne, Jette og Lone,
Jette jeg, og alle mine kolleger, forstår din frustration. Det er bestemt ikke med vores gode vilje at vi er nødt til at vi er nødt til at komme med denne melding igen.
Jeg kan forsikre jer om at der bliver gjort alt hvad der er muligt i dette øjeblik for at få hastigheden op igen.
Indtil da lover jeg at vi holder jer informerede her, så i ved ligeså meget som vi omkring driften.
Mvh. Martin
Håber ikke det kører så langsom til kl. 14? vi sidder 3 og arbejder i systemet, det dur simpelthen ikke for os at skulle køre slow motion i vores spidsbelastnings periode.
Hilsen
Anne
Mellem 10-14 – ja det er jo normalt der vi er på arbejde de fleste af os !!!
Jeg anbefaler også på det kraftigste mine klienter til at skifte system.
Det er for tit at Í undskylder over nedsat hastighed… Undskyld er bare ikke godt nok længere.
Dette hender hver gang dere oppdaterer systemet, det hadde värt bra om dere ikke brukte kundene til å beta teste en oppdatering.
Belastning mellom 10-14! Det er vel da de fleste jobber i systemet, det er vel ikke meningen vi skal endre vår arbeidstid for at e-conomics ikke har kapasitet!!?
Tror dere får tenke om litt, dette har pågått siden i sommer og det kundene prioriterer er stabilitet & hastighet….
Hej L. Nielsen, Susanne og Bob
Vi forstår jeres frustration. Det er ligeså frustrerende for os. Og det er ikke tilfredsstillende for nogen parter, at vi må kommunikere dette igen.
Alle mand arbejder for at løse problemerne så hurtigt som overhovedet muligt, og vi beklager mange gange.
Mange hilsener
Sisse
Vi sidder og arbejder med systemet hver dag. Der har været nedsat hastighed hver uge i de sidste 3 måneder !!
I har et fint produkt, men hvis i ikke får styr på hastigheden vil jeres kunder kigge sig om efter alternativer. Det duer ikke i vores virksomhed, at vi sidder 2 personer og ikke kan arbejde når jeres system ikke kører. Det koster mange penge og æder hurtig den økonomiske fordel ved at bruge jeres system.
Få styr på jeres servere, opgrader eller gør noget andet. Bare det virker !!
Ellers er vi meget snart eks-kunder !!
Nedsat hastighed er vist ikke ordet… Frosset nærmere..
Jeg håber sandelig snart I får løst dette problem. Det tager pt. 1 minut at bogføre en faktura. Det kan vi ikke leve med ret længe.
mvh
Anita
Nu må i simpelthen snart se og få styr på jeres efterhånden daglige udfordringer. Vi betaler sjovt nok for at bruge e-conomic og forventer TIL FULDE at systemet så kører i vores åbningstid og ikke om natten. Vores åbningstid er 9-18 og i tidsrum forventer vi naturligvis at den service som vi betaler for fungerer!
Hvad er årsagen til de daglige problemer med sløvhed og hvad er jeres roadmap for at få det løst?
Jeg hører absolut til fortalerne for e-conomic, MEN…
Det er enormt trist/pinligt for jer, at I efter at have haft problemer med nedsat hastighed, så mange gange tidligere i forbindelse med spidsbelastnings perioder, fortsat ikke har fået styr på det problem!
Det er jo ubegribeligt at der hvergang lige omkring d. 1 er problemer.
E-Conomic kører langsomt igen igen. Ville det snart ikke være nemmere at i skrev når det faktisk kører ordentligt, det ville jo ikke være så mange beskeder på et år 😉
Det virker som om i er ved at blive kvalt i egen succes.
Hej Tommy, Peter, Anita, Mads og Walter
Vi beklager rigtig meget, at vi igen oplever driftsforstyrrelser på dette tidspunkt. Og det er ekstra beklageligt, at det ligger fra kl. 10-14, hvor alle arbejder i systemet.
Vi forstår godt, at I synes, det ikke er holdbart. Det synes vi heller ikke. Vi arbejder på højtryk!
@Walter: Vi ved, at problemet ikke skyldes, at vi har fået for mange kunder. Vores servere og databaser er bygget til at kunne klare et meget større antal kunder, end vi har. Men desværre rammes vi alligevel af disse forstyrrelser i de spidsbelastede perioder.
Vi leder med lys og lygte efter årsagen og ikke mindst løsningen!
Mange hilsener
Sisse
Så den gal igen her omkring moms angivelsen – sidste gang sagde i det var enlig svale. Hvem skal betale for at mine medarbejder ikke kan arbejde optimalt? De får jo den samme timeløn selv economic er langsomt?
Med venlig hilsen en halv gnaven arbejdsgiver
mvh
Thomas Bækkelund
@Ole Bülow,
Jeg kan ikke andet end at være enig med dig i, at systemet skal være tilgængeligt når I har brug for det.
Vi arbejder i øjeblikket med at implementere forskellige løsninger samt at få identificeret hvad der er årsagen til problemet. Vi kommer med en mere fyldestgørende forklaring når vi har dannet os overblikket.
Jeg må ærligt indrømme at jeg personligt ikke kan redegøre tilfredsstillende for teknikernes roadmap. Jeg ved at alle der kan hjælpe, lige nu arbejder på at få hastigheden tilbage til normalen og det arbejde vil jeg helst ikke blande mig i eller afbryde.
Vi opdaterer her så snart der er nyt.
Jeg hører helt klart til fortalerne for e-conomic, MEN
Det er trist/pinligt for jer hos e-conomic, at I efter så mange år, hvor dette problem har gentaget sig selv i perioder med spidsbelastning, endnu ikke har fundet en ordentlig løsning på problemerne med nedsat hastighed.
Det er helt ærligt for dårligt, når I har så mange brugere, som er dybt afhængige af, at systemet fungerer stabilt!
Hmm….
Afventer en kreditnota – hvad er ventetiden for den.
2 medarbejder sidder ca. 2 timer og venter pr. dag
2×2 x 15 dag = 60 x 425 kr= 25500 kr.
Hm.. super system når det køre
@ Jens F. Din kommentar var blevet fanget i vores spam-filter.
@Jens F., Thomas & Jan: Vi har fuld forståelse for jeres utilfredshed med hastigheden. Alle mand er på sagen, og vi gør alt, hvad vi kan for at finde en løsning, så I ikke skal bruge længere tid end normalt på at arbejde i e-conomic.
Vi beklager meget.
Tror vi alle er klar over at I er ligeså frustreret som os over alle disse problemer MEN hvorfor er det os det skal koste penge og ikke jer ? Det er jeres produkt der ikke virker, men vi betaler, så vidt jeg ved, stadig fuld pris for det ?? Hvis jeg ikke kan give mine kunder hvad jeg lover – ja så sender jeg dem jo ikke heller ikke en regning for det ??
Og hvornår åbner I op for massefakturering igen…… Sidder med rigtig mange fakturaer som er tastet men ej borført. Hvad gør jeg?
@Jan Andersen
Lige nu fokuserer vi på at få løst problemet og herefter flytter vi fokus over på hvad vi skal gøre efterfølgende.
Så jeg vil opfordre dig til at følge med her på bloggen hvor vi, når vi har fået løst hastighedsproblemet, kommer med en opdatering om alt hvad der ikke er direkte relateret til den aktuelle drift.
@Jette Kold
Vi er helt enige om at det ikke er godt nok at programmet kører som det gør nu. Og jeg kan forsikre dig for at det her koster os penge.
Jeg vil ikke forsøge at forsvare at systemet kører som det gør. Det hjælper hverken dig eller mig.
Men som jeg også skriver ovenfor, kan jeg desværre ikke lige nu udtale mig om, hvad vi foretager os når driftsproblemerne er overstået. Vi har al fokus rettet mod at løse driftsudfordringerne. Og så kommer vi med en opdatering så snart vi har fået dannet os et overblik.
@Gitte Christensen
Så hurtigt som muligt. Vi holder et statusmøde kl. 13.00 og når jeg er tilbage fra det, håber jeg at kunne svare dig mere præcist.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre ! jeg spurgte om man ikke skulle begynde at bruge en server som man ikke selv skulle servicere. svaret var det er for dyrt når vores løsning ikke er dyre end den er ? hmmm dur ikke. Jeg har også store omk på server men jeg kunne aldrig finde på at gør det selv keld med noget som er så vigtig. Jeg laver tryk på tøj og ikke server. I laver jeres program som i er rigtig gode til men få nu nogle andre til at gøre det som i ikke er gode til.
Og lad være med at spilde jeres tid på møder ! baslut at dette kommer til at koste kasse og få noget som fatter det til at fixe det for jer det bliver helt sikkert billiger i den sidste ende
Har samme problem som Gitte, har en del fakturaer der SKAL sendes idag, de er ligeledes tastet!
Massefakturering NU tak!
@Davith
Jeg afventer en melding fra statusmødet. Men vi skal nok informere, så snart muligheden for massefakturering er tilbage.
Jeg har kun en ting at sige til dette ! http://bit.ly/Sq4VVL hvor svært kan det være ?
Bare vi kunne få lov til at bogføre enkeltvis og til den rigtige dato, men kan kun bogføre til i dag!?!
Hej Gitte
Du kan godt bogføre enkeltvis og jeg forstår slet ikke, hvorfor du kun skulle kunne bogføre til i dag?
Med venlig hilsen
Dorthe e-conomic
Opdatering kl. 13.26, 1. november 2012
I et forsøg på at udbedre hastighedsproblemerne, har vi lukket for muligheden for at massefakturere dvs. samtidig bogføring og visning af op til 200 fakturaer på én gang. Indtil videre kan vi ikke med sikkerhed sige noget om hvornår vi kan åbne for massefakturering igen, men i mellemtiden er det stadigvæk muligt at fakturere enkeltvist.
Massefakturering er en af de processer der kræver mange ressourcer så derfor har vi midlertidigt lukket for funktionen for at forbedre den generelle hastighed i e-conomic.
Opdatering kl. 13.50, 1. november 2012
I et forsøg på at udbedre hastighedsproblemerne, har vi midlertidigt deaktiveret muligheden for at udvide linjer på ordrer, tilbud og fakturaer. Dette er en ny funktion, som kom i vores markedspakke nummer 67.
Vi har deaktiveret denne mulighed i et forsøg på at forbedre den generelle hastighed i e-conomic.
Zzzzz. Væk os når det virker.
Har I prøvet “Vi lavede efterfølgende en kontrolleret database-failover. Dvs. vi smed alle kunder over på vores reserve-databaseserver. Og det virkede. Hastigheden normaliserede sig øjeblikkeligt.”!!
Utroligt at det altid skal køre så sløvt, når der er en mindste belastning på 🙁
/Michael
Jeg har været varm fortaler for programmet, da det tidligere var et stabilt program til der dækkede behovet hos de fleste små virksomheder. Men hvis hastigheden skal være så ringe efter opdateringer, at der skal bruges dobbelt så langt tid på at få data ind i E-conomic, så er der andre systemer der meget hurtigt bliver mere fordelagtige. Som det har kørt efter de seneste opdateringer er mine anbefalinger ophørt.
Min holdning er, at jeg undvære hellere opdateringer, hvis det går ud over hastigheden.
Hej Michael
Driiiiiiiiiing…. 🙂
Vi forsøger at udbedre fejlen efter alle forhåndenværende søms princip.
Vi har – mig bekendt – ikke forsøgt failover’en endnu – og det er jeg helt sikker på, at der er en god grund til.
Jeg kan dog forsikre dig om, at hvis vores teknikere finder, at det er den løsning der skal til – så bliver det også forsøgt.
Vi arbejder os igennem “fejlsporingen”, så hurtigt, som det lader sig gøre – og intet forbliver uprøvet.
Med venlig hilsen
Dorthe e-conomic
Hej Ulla
Jeg kan sagtens forstå dig. Det er ikke tilfredsstillende, at systemet kører langsomt. Derfor forsikrer jeg dig også for, at alt mandskab er sat ind for at udbedre det – om det så er opdateret kode, der skal forbedres, eller serverne der skal have et spark.
Mvh
Sisse
I skal da have ros for at I stadig svarer på brugernes frustrerede tilbagemeldinger!
Jeg bruger også en del af de funktioner, der pt. er sat ud af spil, herunder især abonnementskørslen og dermed massefakturering. Derfor håber jeg da også, at det kun er midlertidigt at det ikke virker.
Fortsat god fejlafhjælpning.
Venligst
Niels
Det er fin i stadig giver mulighed for at fakturere enkeltvis, men det kan vi ikke bruge til en SKi. da vi har brug for at kunne ændre datoen!
@Davith: Du kan vel også godt rette datoen på en enkelt igangværende faktura ved at gå ind på fakturaen og sætte en anden dato?
@Niels W.
Tak for opmuntringen Niels.
Det er bestemt kun midlertidigt funktionerne er deaktiveret. Og vi opdaterer her så snart vi ved mere om hvornår de bliver aktiveret igen.
Mvh. Martin
Hej Davith
Du kan godt rette datoen – under “Igangværende fakturaer”
* Klik på redigeringsblyanten til højre på linjen, med din faktura
* Under “Betalingsbetingelser m.v.” kan du klikke på datoen
eller klikke på redigeringsblyanten.
* Nu kan du rette datoen
* Klik ‘OK’
* Klik nu på “Bogfør faktura”
Med venlig hilsen
Dorthe e-conomic
Så er klokken næsten et time over 14.
Der står jo at der er nedsat hastighed mellem 10 og 14.
Jeg vil gætte på, at der kommer en besked om at det fortsat er langsomt…. bla. bla. bla. forklaringer om at alle arbejder på sagen…
I har haft 3 måneder til at arbejde på sagen.
Hvor meget får vi krediteret på vores fakturaer, når det system vi betaler for ikke virker ??
Nå nu opgiver jeg altså og holder fri for i dag, håber situationen er bedre i morgen, så vi kan nå 2 dages arbejde i morgen 🙂
Lone
@Tommy B
Ja det er korrekt at det primært er i perioden mellem 10 og 14 at hastigheden er gal. Du skulle gerne så småt begynde at kunne mærke en bedring i hastigheden.
Jeg kan sagtens forstå din frustration og vil også gerne svare på alle dine spørgsmål. Men sagen er den at al fokus er rettet mod teknikken og at lede indsatsen.
De af os der ikke forstår os på teknik eller på anden måde kan være behjælpelige, kan ikke gøre andet end at videreformidle hvad vi får at vide fra teknikerne. Og så følger vi op med svar når vi har fået overblikket.
@Lone Skou
Du må have god fyraften. Vi fortsætter arbejdet natten over og håber det samme.
Kan desværre kun istemme mig klagekoret over det ringe ydelses-niveau, som e-conomic byder os …
Især i disse dage, hvor moms surprise(!) er sat i kalenderen. Jeg synes at huske, at vi sad i samme situation for 3 måneder siden, hvorfor igen ?
Men generelt er systemet bare for langsomt, hvis det skal supporterer professionelle brugere. Vores tid betales jo af vores kunder, men det er svært at bede om betaling for at sidde og kigge ud af vinduet …
E-conomic må bare blive bedre NU.
Hej Lene
Jeg er også så småt ved at være både skaldet og gråhåret før tid 🙂 Så jeg forstår dine frustrationer.
Jeg har desværre ikke noget nyt i sagen om massefakturering. Vi er stadig ved at undersøge, om den er synderen. Derfor åbner vi ikke op for funktionen, før vi har be- eller afkræftet.
Vi kan heller ikke sige noget konkret om driften i morgen, men vi arbejder alle på højtryk for at finde en løsning, så hastigheden kan komme op på et acceptabelt niveau.
Med håb om en sund hårvækst og ønsket om en god dag,
Sisse 🙂
@BGTT
Som med alle andre brugere, så forstår jeg din frustration. Der er ingen – hverken os eller brugere – som synes, at det er ok, at systemet kører langsomt. Og især ikke nu oven i moms.
Vi knokler alle mand og kvinde der ud af for at finde synderen, så vi kan rette op på problemet.
Vi har lige fået en besked om at vi kun trække et kontoudtog hvert 5. minut. Er det virkelig rigtigt? kl. har eller rundet de 14.00
Stopper med anbefalinger fra nu af indtil i har en brugbar løsning. Det kan jeg jo ikke byde mine kunder. I er jo ved at ødelægge et kanon produkt og image. Trist.
Hvis i ikke længere har travlt kan I så ikke få stoppet for blokeringen af kontokort funktionen så jeg kan tage mere end 1 hver 5 min??
Derudover bør det snart ikke komme bag på Jer længere, at situationen ender, hvor den gør?
@Thomas Bækkelund og Morten
Ja det er rigtigt at vi midlertidigt har sat en begrænsning på antallet af kontoudtog der kan trækkes.
Vi forsøger at reducere presset på de dele af e-conomic der trækker flest ressourcer for at få den generelle hastighed op.
Og så arbejder vi på at få de enkelte funktioner tilbage så hurtigt som muligt så snart hastigheden er bedre.
Mvh. Martin
Hej Martin,
Kunne I i det mindste ikke få lagt muligheden for Massefakturering online igen ? Det ser ud til presset på systemet ikke er er længere.
Det kunne være fint at os der også arbejder om aftenen om ikke andet, kan få sendt vores Faktura ud i dag i stedet for i morgen, hvor alle jo igen vil forsøge sig.
Ja tak, tilslutter mig at masse fakturerings funktionen bør kunne virker natten over.
Er ikke den store teknikker, men må undre mig over at i skal bruge hele dagen til at afkræfte de funktioner i tager fra om det er dem der er synderen, jeg tænker bare at hvis systemmet stadig er mega langsomt når den funktion er deaktiveret må det jo være et andet problem.
Men som sagt, hvis vi bare kunne få lov at massefakturere i aften/nat, ville det være dejligt for os der ikke kun arbejder 9-14 😉
Opdatering kl. 17.03, 1. november 2012
Vi har som lovet samlet alt hvad vi har kunnet opsamle af information om driften den 1. nov. 2012 i et blogindlæg. Vi holder fortsat dette indlæg opdateret med seneste nyt om driftsstatus.
Det kører faktisk rigtig godt lige PT og det ville som sagt være rart at kunne massebogføre, bare lige en gang mere så i ved det 😉
Tihi god arbejdslyst derinde…
Vi magter ikke at kæmpe med spidsbelastningsperioder der resulterer i degradering af funktionalitet også – det bør IKKE være en bekymring i dag.
Frygten er jo i virkeligheden at e-conomic ikke er bygget korrekt til at skalere, eller at der er noget fundamentalt i vejen med den måde systemet er opbygget på, så vi på den måde skal opleve ustabilitet og lange svartider, som der tilsyneladende ikke er en entydig løsning på.
Hmmm skulle have gjort alt klar til revisoren vedr. regnskabsafslutning men dette kan ikke lade sig gøre pga. ventetiden på kontokort. Håber virkelig ikke dette er et tilbagevendende problem!!!!!!!
Har lige “manuelt” bogført alle mine abonnement faktura, og lige nu kører systemet som det skal.
I skylder mig et nyt sæt batterier til min mus 🙂
@Søren Sundahl og Davith
Jeg har lige vendt jeres ønske med teknikken og de melder at ved 21-tiden i aften bliver der åbnet for massefakturering og den vil forblive åben indtil i morgen kl. 09.00 hvor belastningen på systemet forventes at stige igen.
@Hans Andersen
Jeg er meget enig i at denne type driftsudfordringer ikke bør være en bekymring i dag, i morgen eller på noget tidspunkt. Det er ikke godt nok.
Vi gør alt hvad vi kan for at afhjælpe problemerne. Jeg er sikker på at problemet nok skal blive afhjulpet. Som skrevet i dette blogindlæg gør vi alt hvad vi kan for at skalere. Vi opdaterer med nærmere info så snart vi ved mere.
Det lyder godt Martin, det må næsten også være hjælp til selvhjælp, at der bliver ryddet nogen af de store jobs af vejen.
Jeg logger på efter 21 og får om ikke andet mine kunder faktureret færdig .. det er 1 for 1 .. er ikke lige just noget der gør situationen bedre 🙂
@Inge
Vi gør alt hvad vi kan for at forhindre at det bliver et tilbagevendende problem.
@Lars Brix
Jeg sponsorerer personligt en pakke AA batterier til dig 🙂 Bare fortæl mig hvor de skal sendes hen evt. til info@e-conomic.dk, så kommer de med posten en af dagene.
@Søren Sundahl
Enig, jo mere i kan få faktureret her til aften des bedre både for os og dig.
Nej jeg ved godt det er trist hvis man har mange kunder at fakturere samtidig med at programmet kører langsomt.
@ alle der bruger de funktioner der er slået fra. Som skrevet andetsteds så arbejder vi på at de funktioner kun være væk midlertidigt dvs. indenfor belastningsperioden. Dernæst så finjusterer vi dem. Det kan være at massefaktureringens grænsen sættes til fx. ti eller hvor grænsen nu måtte være. Tilsvarende at de fem min. begrænsning ændres til mindre tidsinterval. Not perfect. Men dog bedre. Det er desværre situationen for nærværende.
Og hackatron delen er også rullet tilbage?
Har i måske brug for at omskrive e-conomic for bunden efterhånden?
Eller måske hyre nogle eksperter i agil udvikling?
@Kasper smith
Er der noget specifikt du tænker på? Vi har ikke rullet tilbage, men fjernet adgangen til de dele af e-conomic der brugte mange ressourcer.
I forhold til at hyre eksperter ved jeg at vi har hyret alt ind der giver mening for øjeblikket. Ligesom vi før har skrevet, har vi det antal læger om patienten der er plads til. Og et backup team stående klar. På den længere bane ansætter vi løbende de folk der er behov for, men jeg tør ikke kaste mig ud i en mere specifik HR/Agile udviklings-snak her. Det er der folk der er langt klogere end mig der står for.
Mvh. Martin
Den del – som folder linjer ud fra ordre fx ? 🙂
Jo jo – men ledelsen må vel snart komme på spil -det kan jo ikke fortsætte sådan her?
Ja det er rigtigt, den er midlertidigt taget ud af drift som vi skrev i opdateringen kl 13.46. Den skal nok komme igen, men som du måske fornemmer har vi måttet prøve os frem og har midlertidigt deaktiveret de funktioner der tærer mest på hastigheden.
Der kommer flere opdateringer fra ledelsen med jævne mellemrum, senest den fra Kim i dette blogindlæg: http://blog.e-conomic.dk/driften-i-tidsrummet-ca-09-30-14-30/
Der kommer flere opdateringer efterhånden som der kommer mere nyt.
Hej Kasper,
Som en del af ledelsen står jeg selvklart også til rådighed her på bloggen.
Se evt. mit blogindlæg.
Kasper Smith, du er nok ikke helt gal på den i forhold til omskrivning af koden. Asp classic er jo ikke just det man koder performance specifikke sider/systemer i nu om dage.
Det er muligt at noget af det bagvedliggende nok er bygget i .NET eller anden kodesprog .. men store dele ligger jo umiddelbart stadig i asp. Man skulle nok prøve at komme videre med en mere fuldendt struktur, hvor man er noget der er mere fremtidssikret, fremfor at blive ved med at lave lappeløsning på lappeløsning. Vi som kunder har jo valgt at stole på e-conomic, og derfor skylder man kunderne at fremtidssikre systemet.
Jeg erindre for år tilbage at autocom.dk havde store problemer med performance, på en “Microsoft” platform. Deres løsning var den gang var at omskrive hele skidtet til en Unix baseret løsning.
Det gav dem den gang ikke direkte en besparelse på budgettet, men det gav et super stabilt site og nogen glade kunder.
Når man kigger på e-conomic udefra, ser man en forretning der har utrolig travlt med at ekspandere til udlandet frem for for at få styr på sin egen baggård først.
Jeg håber denne situation kan få Jacob Wandt og co. til at stoppe og tænke lidt over tingende.
@ Søren. Du kan stole på at vi tænker over tingene. Dette vi oplever er hverken til din/jeres fordel eller vores egen. Vi er os pinligt bevidste om at uden oppetid ingen kunder. Om betydningen af omskrivning af koden i dette tilfælde skal jeg ikke gøre mig klog på. Men er det hvad der kræves så er det vi skal gøre hvis vi også i morgen vil have en forretning. Imidlertid overlader jeg afklaring af det spørgsmål til andre her i huset med mere teknisk indsigt end jeg. At vi såvel på den korte bane som den lange bane skal sætte handling bag disse ord kan jeg kun understrege.
@ tex-tryk. Vi hoster heller ikke vores servere selv. Vi har en partner til det. Vi er meget opmærksomme på andre muligheder end selv at gøre alting selv. Så med andre ord drift af datacenter mm. gør vi ikke selv. Imidlertid handler det sådan noget også om andet end blot serverdrift.
@Alle
Lige en opdatering ang. massefakturering. Der bliver i øjeblikket arbejdet på højtryk for at få aktiveret massefakturering igen, men det har desværre trukket lidt længere ud end forventet.
Så til jer der sidder og undrer jer, er det ikke fordi vi har glemt jer at der ikke er kommet massefakturering endnu, men fordi vi stadigvæk arbejder på at få det op og køre igen.
Jeg giver en opdatering igen senest kl. 22.00 med status.
Mvh. Martin
Massefakturering er nu tilbage.
Vi har massefakturering kørende i en lidt begrænset udgave grundet omstændighederne. Det betyder at man kan fakturere 10 kunder ad gangen. Dette er dog kun midlertidigt.
Men nu er det igen muligt at fakturere flere ad gangen, indtil i morgen klokken 9 hvor driften igen forventes at blive ramt. Vi håber i kan få faktureret en masse i mellemtiden og beklager ventetiden.
Mvh. Martin
Opdatering kl. 22.12, 1. november 2012
Massefakturering er nu tilgængelig og vil være det indtil i morgen kl. 09.00. Driften er normal og forventes at være det resten af aftenen og til i morgen.
Næste opdatering kommer i morgen kl. 6.00.
Arg – jeg kan ikke logge ind! Sad lige og arbejdede og kunne så pludselig ikke komme i forbindelse med noget som helst. Prøvede der efter at logge ud for at logge ind igen på ny, og nu kan jeg absolut ingen ting 🙁
@Henriette
Prøv at slette midlertidige internetfiler. Det lyder som et af de tilfælde hvor det er hvad der skal til.
Mvh. Martin
Tak – det virkede 🙂
Opdatering kl. 06.00, 2. november 2012
Driften har gennem natten været, og er i øjeblikket, normal.
@ alle
Massefakturering er tilbage også i dagtimerne dog har vi en begrænsning sat til max ti fakturaers. Fem minutter begrænsningen på kontokort er ændret til 30 sekunder.
Herudover har der sammen med vores hosting leverandør været arbejdet natten igennem med diverse omkring opsætning af hardware.
Vi kommer med mere info omkring kl. 0900
Opdatering kl. 08.10, 2. november 2012
Igennem natten har vi foretaget flere ting. Her nævnes de vigtigste:
Sammen med vores hostingleverandør har vi foretaget ændringer i arkitekturen på maskinparken, således at der burde komme flere hestekræfter til den enkelte bruger.
Dette er et eksempel på, at servere ikke bare er servere, men at de kan konfigureres forskelligt. Vi håber, at dette vil give en indikation om, hvorvidt det er maskinarkitekturen den er gal med, men vi ved det først, når der er load på maskinerne. Med andre ord, vi har ikke med sikkerhed løst problemet endnu.
Igangsat traces. Dvs. vi logger mere end tidligere i jagten på root cause.
Identificeret et antal nye leverandører, der kan levere meget kraftige maskiner, der med kort varsel kan sættes i drift allerede i weekenden, om ikke andet skulle virke. Det er ikke den ultimative løsning, men kan forhåbentlig på den korte bane give flere hestekræfter til den enkelte.
Jeg synes at I hele tiden har sagt at der er MASSER af maskinkraft ledig og det 100% sikkert ikke kunne være pga. manglende maskinkraft at systemet kører pivringe/ulideligt.
Er den holdning pludselig blevet ændret?
Synes også at det lyder mærkeligt at I altid skal vente på at der kommer brugere på før I kan teste om det kører dårligt. Det kan vel ikke være svært at sætte en maskine/system til at agere kunder og få det automatisk til at udføre forskellige funktioner og så på den måde finde ud af hvor flaskehalsen er?
/Michael
@ Michael. Vi har måske været upræcise på dette punkt. Derfor forsøger jeg med denne forklaring. Rootcause er IKKE mangel på hestekræfter (maskinkraft). Det er ikke det samme som at ekstra maskinkraft ikke kan mindske problemet – midlertidigt. Men det fjerner det ikke. Derfor ser vi på om mere kraft kan bringe os over på den anden side. Men det løser det ikke på den længere bane. Derfor har vi identificeret nye leverandører der allerede i weekenden (hvor der forventes normal drift i øvrigt) kan sætte flere kræfter ind, så vi er klar til mandags loaded.
Vi har dog ikke siddet på vores hænder ventende på weekenden. Så det vi forsøger fsva. flaskehalse er i skrivende stund, at skabe to flaskehalse istedet for en. Pointen er at de to flaskehalse hver har en større diameter, hvorfor det samlede flow der kan komme igennem er større.
Ja det er skidt at der skal et reelt load på for at vi kan være sikre. Desværre er det ikke trivielt at supponere et korrekt load af en række årsager. Men at vi skal kunne gøre det bedre end i dag er helt indlysende. Så det ser vi også på (og har set på).
Afslutningsvis skal jeg beklage og undskylde situationen.
Opdatering kl. 09.45, 2. november 2012
Supporten holder weekendåbent
Grundet hastighedsnedsættelserne i går og i dag har vi besluttet at udvide åbningstiderne for vores chat og mailsupport.
Det betyder at vi lørdag den 3. november holder chat og mail åben fra kl. 10.00 – kl. 14.00 og søndag den 4. november holder chat og mail åben fra kl. 14.00 – kl. 18.00.
Erfaringsmæssigt er det i de ovenstående tidsrum at der er flest der benytter e-conomic i weekenderne.
Massefakturering
Massefakturering er åben uden begrænsninger hele weekenden.
I hverdagene er massefakturering begrænset til at der kan faktureres 10 kunder ad gangen i tidsrummet 09.00 – 17.00. Udenfor dette tidsrum, kan der massefaktureres så meget som det ønskes.
OBS: Begrænsningen på massefakturering er kun midlertidig og vi vender tilbage til at der kan faktureres så mange som der ønskes uanset tidspunkt, så snart vi har løst hastighedsproblemerne.
Hvad vi har gjort siden i går
Igennem natten har vi foretaget flere ting. Her nævnes de vigtigste:
Sammen med vores hostingleverandør har vi foretaget ændringer i arkitekturen på maskinparken, således at der burde komme flere hestekræfter til den enkelte bruger.
Dette er et eksempel på, at servere ikke bare er servere, men at de kan konfigureres forskelligt. Vi håber, at dette vil give en indikation om, hvorvidt det er maskinarkitekturen den er gal med, men vi ved det først, når der er load på maskinerne. Med andre ord, vi har ikke med sikkerhed løst problemet endnu.
Igangsat traces. Dvs. vi logger mere end tidligere i jagten på root cause.
Vi har identificeret et antal nye leverandører, der kan levere meget kraftige maskiner, der med kort varsel kan sættes i drift allerede i weekenden, om ikke andet skulle virke. Det er ikke den ultimative løsning, men kan forhåbentlig på den korte bane give flere hestekræfter til den enkelte.
Og igen fungerer det ikke..
I er simpelthen jordens største amatører!
Er i klar over hvor meget i leger med folks forretninger?
Jeg tror på ingen måde i forstår hvor vigtige de data i ligger inde med er for jeres kunder.
Jeg kommer aldrig til at anbefale e-conomic til nogen fremover.
E-conomic = talk, talk, talk and absolutely no action = useless!
system er total låst nå, hva skjer??!!
Oplys venligst hvornår vi kører igen! Bliver det i dag!
@Ole Bülow og Bob Nielsen,
Under fejlsøgningen er vi kommet til at stresse systemet for meget. Vi arbejder på at få det online hurtigst muligt igen.
Shit happens, på den igen
@alle
Så er vi oppe igen. Vi beklager meget. Stresstesten af systemet tog overhånd.
Havde tænk mig at arbejde i week-enden, vil e-conomic være tilgængelig til det.
@ Nielsen. YES.
@ Alle. Murphy var ude med riven. Stresstest gone wrong. Vi passer selvklart på.
Opdatering kl. 17.24, 2. november 2012
Vores teknikere kører i løbet af eftermiddagen og aftenen en række stresstests som et led i indsatsen mod en mere stabil drift.
Det betyder at e-conomic i korte perioder indtil kl. 22.00 i aften vil kunne opleves langsomt for nogle brugere. Det drejer sig om 5-6 tests der hver varer 2-3 minutter hver.
Skulle du opleve at få en fejl imens du arbejder i e-conomic i løbet af fredag aften, vil det derfor kunne afhjælpes ved at logge ud af e-conomic og at logge på igen efter 3 minutter.
Lørdag morgen er det helt umuligt at bruge e-conomic, til at starte med kunne jeg godt logge på…. nu er det helt umuligt at lave noget som helst…. Jeg håber da i får det fixet hurtigst muligt, vi er nogle der er afhængige af at kunne klare adm i weekenden.
Har forsøgt at bogføre i dag kl. 9,00. Der kan ikke foretages noget som helst. Så snart man forsøger at skrive noget, bliver man låst.
@ Frank og Helle.
Alt virker som det skal set fra vores ende af. Det lyder som om det er browserbaseret. Prøv at slet midlertidige internetfiler eller prøv en anden browser.
Jeg kunne komme på imorges men pt er dt umuligt at komme på economics, er der ved at blive udført noget eller hor ligger problem vh Bo
@Bo Østergaard
Jeg er netop lige logget ind og alt ser ud til at køre fint. Og vi kører ikke flere stresstests lige for øjeblikket. Så jeg vil anbefale dig at forsøge med en anden browser eller med at slette midlertidige internetfiler. Det plejer gerne at løse den slags problemer.
Hvis ikke det hjælper så tag gerne fat i os igen, enten her eller på mail eller chat.
Mvh. Martin
Jeg har et firma som bruger e-conomic 1. licens og nu har vi købt en ny licens til et andet af vores firmaer. Og når jeg logger på begge licenser i to forskellige browser blandes regnskaberne sammen???
Er der en Sikkerhedsbrist hos JER eller hvad?
Det har fået mig til at tvivle på jeres produkt og tilliden til systemet.
/Frank
Hej Frank
Det, du beskriver, burde ikke ske, hvis du bruger forskellige browsere. Hvilke browsere bruger du?
Hvis du prøver at logge ud af begge aftaler (og evt. prøver at slette midlertidige internetfiler) og derefter kun logger ind i den ene aftale, så burde du se, at der ikke er noget, der er blandet sammen.
Men hvis du logger ind på to forskellige aftaler i den samme browser, så kan der godt ske nogle visuelle fejl. Dette er dog ikke et sikkerhedsbrist.
Jeg er ked af at høre, at du tvivler på sikkerheden i e-conomic.
Mine supportkolleger sidder på chatten og mailen i morgen fra kl. 10.00 til 18.00. Prøv at høre dem, om de kan hjælpe dig videre.
Mange hilsener
Sisse, e-conomic
Hej
Jeg finder det interessant, at vi ved log-in billedet i dag søndag bliver tilbudt chat i tidsrummet fra kl. 12-18 (og i mail fra Sisse i går fra 10-12).
Min udfordring er lige nu, at få lukket op til chatten. Der står “åbnet i hverdage”, når jeg forsøger mig med den ekstra service om chat support i dag ….
Er der nogle der kan hjælpe her, det vil være supert.
/TBS
@Tina Berg
Bare klik på chat ikonet til venstre så kan du chatte med os. Den er åben, men desværre har vi ikke fået ændret teksten i selve chat boksen. Det beklager jeg.
Mvh. Martin
Opdatering kl. 22.30, 4. november 2012
Grundet den nedsatte hastighed i sidste uge, har vi over weekenden foretaget en række optimeringer af e-conomic.
For at teste effekten af optimeringerne kører vi, fra klokken 23.00 søndag d. 4 november til klokken 05.00 mandag d. 5. november, en række tests af e-conomic der kan påvirke systemets hastighed.
Vi beklager hvis du bliver generet af disse tests, men skulle du i løbet af natten opleve at systemet kører langsomt, så prøv at vente 3-5 minutter, så skulle hastigheden gerne blive normal igen.
Med venlig hilsen
e-conomic
Har været tilfreds kunde nu i snart 3 år.
Jeg har ekspanderet meget, og har nu fast bogholder på. Vi kører alt online, og jeg syntes efterhånden det er ugentligt at jeg selv eller bogholderen har problemer med e-conomic.
Det kan godt være at i har et billigere produkt end mange konventionelle regnskabsløsninger, men det er det ikke hvis der spildes timer på at vente på et system der ikke er “oppe”.
Det ville klæ jer at få styr på dette. Det er et par måneder efterhånden hvor der har været udtalte driftsproblemer – desuden vil i også være fri for irriterede virksomhedsejere som jeg der er mødt tidligt ind for at fakturere, der nu ikke har andet at lave end at brokke mig over at min plan i dag bliver skubbet!
@ Allan. Du har fuldstændig ret, dette skal vi have hånd om. Uden drift har vi ingen berettigelse. Jeg har sagt det før og det kan lyde som en gammel plade. Driften har været normal hen over weekenden og nattens stresstest affødte ingen genere for kunder der var på. Tak for din tillid til os og jeg håber vi fortsat kan nyde godt af den. Han en god dag.
Jeg har mødt ind til morgen, og har været ude af stand til at tilgå reservedele til ordrer.
Kører Google Chrome, da jeg finder det er den hurtigste browser, og den jeg finder møder mit behov bedst. Er der generelt problemer med den?
@Allan
Prøv evt. med en anden browser. Hvis det virker, så prøv at slette midlertidige internetfiler i Chrome. Så skulle den gerne være der.
Mvh. Martin
Har jeg prøvet. Det virker dog stadig ikke i Chrome, men i Firefox er der ingen problemer.
Syntes da bare det er underligt at e-conomic er den eneste application jeg har problemer med i Chrome, og at det kommer og går??
Den er da efterhånden meget brugt. Alle jeg kender der tidligere brugte firefox er gået over til Chrome.
@Allan
Enig det lyder underligt. e-conomic burde fungere ens i både Chrome og Firefox. Kan jeg få dig til at skrive dit aftalenummer og referere til denne samtale i en mail til info@e-conomic.dk ?
Så må vi lige grave lidt i det og se hvad der er skyld i det her.
Hej !
Jeg har samme problemer med Crome, det havde jeg ikke i sidste uge….. Er der allerede lys forude 🙂
@Bettina Sørvin
Jeg har testet ordrefunktionen i Chrome for lidt siden og det virker hos mig. Har du prøvet at slette midlertidige internetfiler?
Der er blevet optimeret en del på e-conomic i weekenden, og det kan godt gøre at man er nødt til at slette midlertidige internetfiler, for at få hentet friske data fra e-conomic.
Hvis ikke det virker, så vil jeg opfordre dig til at tage fat i os på chat, tlf. eller mail så vi kan fejlfinde lidt mere specifikt på din aftale.
Mvh. Martin
Er jeg den eneste, som har problemer med hastighed på Bankafstemning?
@anne det är supert segt / langsomt på bankavstemningen
@Anne Bjørnsten og Bob Nilsen
Vi begynder så småt at kunne mærke at der er tryk på e-conomic. Jeg sørger for at der kommer en officiel udmelding snarest.
@Anne Bjørnsten og Bob Nilsen
Prøv at ringe herind, så kan vi fejlfinde på jeres aftalenumre. Supportnummeret er 88 20 48 41.
@martin det går bedre nå på bankavst. 🙂
@Bob Nilsen
Dejligt at høre Bob 🙂
Det ser umiddelbart også ud til at køre fornuftigt.
Opdatering kl. 12.22, 5. november 2012
Vi har haft normal drift henover weekenden til og med i dag ved middagstid.
Det betyder at det optimeringsarbejde teknikerne har udført i weekenden har båret frugt. Vi fortsætter selvfølgelig med at foretage optimeringer hvor det måtte være nødvendigt.
Følgelig overvåger vi e-conomic nøje og er klar til at handle i fald der måtte være behov for det.
Opdatering kl. 16.36, 5. november 2012
Mandag den 5. november har hastigheden i e-conomic gennem hele dagen været tilfredsstillende.
I løbet af dagen har vi arbejdet på at få optimeret de funktioner der har været langsomst, og vi implementerer optimeringerne i aften.
Vi kører derfor en moderat stresstest i aften kl. 19.00 og så igen kl. 21.00. Under disse to tests kan e-conomic muligvis opleves lidt langsomt.
Fra kl. 23.00 – kl. 01.00 kører vi en række stresstests med fuld kraft. Det betyder at der i dette tidsrum er en risiko for at e-conomic kan være utilgængeligt i perioder på op til 10 min.
Hejsa..
Ville lige høre om der også er andre der har problemer med at bogfører i de sidste 30 min. Jeg bliver ved med at blive smidt af.. Er stadigvæk logget ind, men systemet genkender ikke engang mine konti og de nr jeg taster ind.. Andre der oplever det samme?
Mvh
Karina
@ Karina. Jeg har lige været på og bogføre 30 posteringer i mit testregnskab. Keine problem. Jeg brugte Chrome. Hvilken browser bruger du? Og har du slette midlertidge internetfiler
@ Karina. Ditto gjort det samme i IE. Heller ikke noget problem.
Hej Kim..
Jeg bruger firefox. Og har slette midlertidige filer, sad og arbejde og pludselig stallede den, med denne besked:
“Forbindelsen blev nulstillet
Forbindelsen til serveren blev nulstillet, mens siden blev indlæst.
Siden kan være midlertidigt utilgængelig eller travlt optaget. Prøv igen om et øjeblik.
Hvis du er ude af stand til at indlæse nogen sider overhovedet, undersøg …..”
Jeg har masser af netforbindelse, men måske skulle jeg prøve at bruge crome.. 🙂 Tak Kim, prøver lige, og ser hvad der sker i en anden browser..
mvh
Karina
YES… 😀 Tak Kim, det funker… 😀
Mvh
Karina
Hej Karina,
Selv tak. Super. God aften. 🙂
I lige måde, Kim.. 😀
Opdatering kl. 08.45, 6. november 2012
Nattens stresstests er nu overstået og vi forventer normal drift herfra.
Opdatering kl. 12.18, 6. november 2012
Driften har i dag over vores travleste periode op til frokost, været normal.
Det forventer vi også den vil være fremover og vi afslutter derfor vores regelmæssige driftsopdateringer her på bloggen.
Glæder mig til en…
– Hvad gik galt?
– Hvad lærte vi af det?
– Overvejer vi mon at omskrive koden?
– Hvilke tiltag gør vi nu?
– Hvilke dybe konsekvenser har det for vores kunder?
– Hvordan når vi vores mål om 100.000 kunder på det setup vi har nu, uden at buttf**** dem vi har nu ?
Og sidste spørgsmål, sætningen “Slet midlertidige internet filer på din computer” Den er hørt tit.. i mine ører er det en. “Din PC fejler noget, genstart Windows så virker det nok igen”. Jeg mener ikke denne løsning er holdbar – hvorfor vil i have vi skal slette dem?
Jeg synes for det meste det kører fint, men den sidste halve time har den godt nok tænkt sig længe når jeg beder om noget
Senest har jeg lige fået denne meddelelse da jeg forsøgte at hente en omsætningsstatistik:
{“Result”:”An error has occurred.”,”UniqueId”:null,”ExceptionThrown”:true,”ClientInfo”:null}
top.midnav[‘content’].location.href = ‘../generelt/dataedit.asp?form=658&ops=45782&nocache20121106133045=20121106133045&new=yes&fradato=01%2D01%2D2012&tildato=31%2D12%2D2012&udgpunkt=1&afgopg=False&fraa=&tila=&fram=&tilm=&fradebg=&tildebg=&fradeb=&tildeb=&fravaregruppe=&tilvaregruppe=&fravare=&tilvare=&enhed=%2D1&fordellev=False&paidonly=False&fromproj=&toproj=’;
Hej Lone..
Den meddelelse har jeg også fået.. Jeg lukkede browseren ned og startede den igen.. Virker nu.. Den var også meget langsom inden at jeg fik beskeden.. Men ved ikke om du eller andre giver mig ret i, at det er meget irriterende at der ofte er de problemer…
Problemerne er der om jeg kører på mac eller pc, om det er safari, firefox IE eller chrome. Chrome er dog den der virker bedst.
Ja det er da drøn irriterende, især når man lever 100 % af ydelser man bruger e-conomic til at genere. Når systemet er nede sidder vi 2 mand og kan intet foretage os før det virker igen.
Det der dog bekymre mig mest et at det ikke virker som e-conomic ved hvor de skal finde årsagen til problemet henne, men leder lidt i blinde og forsøger sig frem, det giver jo ikke den store tryghed for fremtiden
Det giver jeg dig ret i, Lone.
De må jo se at komme ind i kampen, og evt. lave fejlsøgning via kunderne, så de kan sporer sig bedre ind på problemstillingen..
Så kan vi andre jo også komme videre med vores arbejde… :-))
Det er simpelhen utroligt, jeg syntes det er næsten hver gang man logger ind på economic at det går langsom eller man slet ikke kan logge ind. Her på det sidste bliver alle rabatter og detaljer på tilbud, ordre og fakturaer slettet hvis man laver ændringer i debitor eller produkterne i tilbud/ordre/faktura og så skal man gå ind og sætte rabat osv. på igen. Dette skulle i finde en løsning på i sidste uge og vi venter nu stadig på en løsning nu en uge efter og selvom jeg kontaktede jer i går ang. en status… og så kan vi ikke engang logge ind i dag, og i møder sent og tager hjem tidligt, hvordan skal virksomheder som arbejder fra 7 til 17.30 gøre?? i kunne i det mindste have support fra 8 til 17, det er virkeligt irriterende at være hægtet af gang på gang på grund af dårlige servere eller hvad det nu er i bakser med…. Det er ærgerligt vi ikke kan lave vores arbejde fordi i ikke forstår at løse problemerne, vi har været meget overbærende og i har jo haft store problemer de sidste 4-6 måneder, og det bliver bare værre og værre.
@ Alle.
Vi lever af tillid. At du som kunde har tillid til, at vi kan levere den vare som du har købt og bestilt. Kan vi ikke det, finder du et andet sted at handle. Derfor er det vigtigt, specielt når vi har haft driftsudfordringer, at vi genopretter, fastholder og allerhelst opbygger din tillid til os yderligere.
Vi nærmere os årsskiftet hvor en ny ”sæson” åbner. Der er den travleste tid på året. Derfor er bagkanten klar for vores vedkommende. Jeg vil ikke her og nu redegøre for hvad og hvordan vi agter at sikre os din tillid, men vid at vi arbejder på den. Vi forbereder et antal indlæg til http://techtalk.e-conomic.com/, der netop er forummet for de mere tekniske sider af vores virksomhed, herunder hvordan vi vil sikre os at du kan have tillid til vores drift.
@ Anders. Jeg havde ikke set dit indlæg. Jeg skal lige finde ud af hvad status er på den bug du omtaler. Vi vender tilbage.
@ Anders.
Du omtaler tre forhold:
a) En bug. Den er som følge af sidste MP indhold om debitor rabat. Vi skal lige vende om der kan findes en måde at undgå den uhensigtsmæssighed du oplever. Det tager lige lidt længere tid, at finde et fornuftigt design
b) Driften har været normal i dag. Hvorfor det må være en anden årsag til at du ikke kunne logge ind.
c) Vores åbningstider i supporten. Der er mailsupport frem til kl. 1600.
@ Anders. Meldingen fra vores teknik er at det ikke er en bug. MEn by design. Vi har valgt i forbindelse med indførelse af rabat på kundegrupper og kunder, at hvis kunden ændres på fakturaen, så ændres rabatterne også i henhold til kundes opsætning. Det er for at sikre, at der ikke udsendes fakturaer med forkerte rabatter – det har dog også den konsekvens, at individuelle linje rabatter overskrives hvis kunden ændres. Det er således ikke en fejl men ’by design’. Jeg anerkender at du oplever det som en uhensigtmæssighed. Og er der forskellige rabatter på dine varer kan du ikke “bare” anføre en rabat på den debitor du kopirer over på. Med fare for at være bureaukratisk vil jeg foreslå at du skriver det på vores forum så kan vi få syn for sagen af hvor mange der oplever dette som en uhensigtsmæssighed.
Er der andre end mig, der ikke kan logge på?
Nu lykkedes det for mig at komme på, så alt ok 🙂
Se evt. min email, E-conomic.
Godt at høre Anne 🙂 Du må have en god eftermiddag.
Sidder lige nu og giver op! Kl. er 20.44 så man skulle tro de fleste professionelle er logget af, og overlader netværket til os småbruger. Men ak, stadig er systemet umuligt tungt!
Jeg har virkelig sympati for, de som gang på gang må undskylde for problemerne, det må være vanskeligt at blive ved med at brænde for sagen. Men jeg kan bare ikke bruge det til noget.
Jeg har godt nok indberettet moms, men der er også andre opgaver i programmet.
Jeg tilbringer min dag med at bogføre for det store offentlige Danmark, og har derfor kun aften tiden til at hjælpe i min mands virksomhed.
Øv jeg giver op, og prøver igen i næste uge.. Formodentlig er stakken så blevet endnu størrer og uoverskuelig… ØV!
Hej Helle
Jeg ved ikke hvad som går galt for dig. Vi har ingen driftsproblemmer. Der er hundredvis på. Send mig evt. En mail på ksm@e-conomic.com med dit telefonnummer så kan jeg lige ringe til og hjælpe dig videre.
Systemet er segt, lange svarstider fra e-conomics server & i noen tilfeller tottal stop hvor en må logge inn igjen!!!
@ Bob jeg sidder på systemet og har normale svartider. Lad mig lide tjekke med noget teknik om de kan se noget jeg ikke kan se.
@ Helle & Bob. Jeg har lige haft fat i vores tekniske bagvagt. Han kigger på det og har faktisk fanget et par vildfarne servere. Han er ved at udbedre det. Jeg sidder selv i systemet og har normale svartider så prøv lige igen. Tak for hjælpen og undskyld ulejligheden.
@kim det er ikke konstant, det kommer & går i perioder. Har veldig flat & jevn netverks hastighet her hos meg. Det har pågått hele dagen ! Det er ikke som e-conomics bruker å fungere 🙂
O@ BOb. Tak for info. Jeg sender videre til teknikvagten. Ved ikke om det giver ham en indikation.
@ Bob. Her ser alt normalt ud nu. Der er “vippet” nogle servere der var gået i selvsving, måske har du og helle ramt dem. Vi sætter lige et ekstra øje på det her resten af aften.
Hvad er driftsstatus pt.? Blev smidt af og kan nu ikke logge ind…
@Marianne Jensen,
Vi har flere tusinde kunder på lige nu, så det ser ikke ud til at det er et generelt problem.
Jeg har også selv lige logget ind uden problemer. Og der er ikke nogle alarmer der viser driftsproblemer. Med andre ord, alt er som det skal være.
Prøv at slette midlertidige internetfiler og se om ikke det hjælper.
Mvh. Martin
Hej
Jeg kører i finans – kasserapport, men oplever mange stop.
Er der problemer med at kører i den?
Mvh
Gitte
Fejlmeddelelse:
Fejl i systemet:
ID: 8859446 – Tid: (CET +1) 11:06:17 – http-fejlkode: 500-100
?????
@Gitte
Umiddelbart skulle der ikke være nogle problemer.
Men prøv at ringe herind på 88 20 48 41 så får vi lige en supporter til at se på din problemstilling.
Mvh. Martin
Så kom den igang igen.
Ringer hvis den går ned igen 🙂
Tak for nu.
@Gitte
Godt at høre 🙂 Ja det må du endelig gøre.
Selv tak.
Jeg er blevet smidt af og kan nu slet ikke logge ind igen. Har forsøgt at ændre password, med samme resultat.
Jeg blev smidt af lige efter jeg havde forsøgt at få vist et bilag, som ikke kunne vises, der kom i stedet en fejlmeddelse.
Hej Eva
Jeg kan ikke se noget galt. Prøv med at slette midlertidige internetfiler eller en anden browser. .
Hej,
Kan man se deres regnskab via e-conomic?
https://panzerscreen.dk/
Hej Johannes
Vi er lidt i tvivl om hvad du mener. Ønsker du at vide, om du kan se Panzerscreens regnskab via e-conomic? Hvis det er det du ønsker svar på, så er svaret nej. Det er kun ansatte i virksomheden, med adgang til deres e-conomic aftale, som kan se deres regnskab som findes i e-conomic.
Hvis det ikke var det du mente, så hører vi meget gerne fra dig igen 🙂
Mvh. Louise, Visma e-conomic
Hej,
Hvorfor kan man så fx til https://www.balderclothes.com/slips-den-komplette-guide-som-daekker-det-hele/ på jeres system?
Hej Johannes
Jeg vil meget gerne bede dig kontakte vores support på enten telefon 88204840 eller fange dem på chatten, da de er meget bedre rustet til at svare dig på dit spørgsmål 🙂
Mange hilsner
Louise, Visma e-conomic