Fredag d. 19. oktober migrerede vi e-conomic applikationen ud i cloud’en/skyen.

Selve migreringen gik som planlagt. Efterfølgende oplevede vi dog længere svartider i programmet. Dette gjorde, at vi var nødt til også at migrere vores database.

Vi er klar over, at det hos nogle brugere har medført forstyrrelser i det daglige arbejde i e-conomic. Desværre var dette ikke noget, vi kunne forudse. Vi er derfor meget kede af de oplevelser, du har haft med programmet siden, og undskylder mange gange.

Vi arbejder altid hårdt for, at du får den bedst mulige oplevelse med e-conomic, og vi tager det meget alvorligt, når der opstår sådanne situationer. Vi oplever på nuværende tidspunkt, at e-conomic igen kører optimalt. Dog monitorerer vi fortsat programmet hele tiden og løser eventuelle udfordringer, hvis de viser sig.

Du har måske også lagt mærke til, at e-conomics udseende inde i programmet, har ændret sig en smule i løbet af den sidste tid. Fx ser spinderen, som viser når en side loader, anderledes ud end tidligere. Det er forbedringer, vi laver løbende, for at give dig den bedst mulige oplevelse med e-conomic, og har intet at gøre med migreringen af applikationen og databasen.

Hvis du er interesseret i at vide mere om forløbet efter migreringen, har vi nedenfor lavet en oversigt, som viser netop dette.


Fredag 19. okt. – Migrering af hostingudbyder
Vi flyttede e-conomic applikationen over i skyen/cloud’en. Migreringen var planlagt til at vare 2×12 timer henover weekenden d. 19.-21. oktober. Allerede fredag aften kl. 19.30 kunne vi åbne op for programmet igen, da opdateringen gik helt efter planen. Derfor blev lørdagens arbejde aflyst.


Mandag 22. okt. – Nedetid og længere svartider
I løbet af dagen oplevede vi længere svartider flere steder i programmet end normalt.
Det gjorde vi: Vores udviklingsteam lavede et såkaldt hotfix for at løse problemet. De optimerer fortsat hvordan de bruger databasen.


Onsdag 25. okt. – Længere svartider i kassekladden
Vi oplevede længere svartider i kassekladden end normalt. Årsagen skulle findes i hastigheden på kald til databasen.
Det gjorde vi: Vores udviklingsteam lavede et hotfix for at løse problemet. De optimerer fortsat hvordan de bruger databasen.


Torsdag 1. nov. – Migrering af database
Grundet uforudsete omstændigheder, blev vi nødt til også at migrere vores database til samme “sky” som applikationen.


Mandag 5. nov. – Nedetid og længere svartider
Vi oplevede mandag morgen en nedetid i e-conomic på 1 minut. Nedetiden skyldtes et problem i den primære database. Senere på dagen oplevede vi længere svartider i programmet og en nedetid på 2 minutter.
Det gjorde vi: Da den primære database fejlede, igangsattes den sekundære database automatisk, og de synkroniserede efterfølgende hurtigt. Yderligere skalerede vi senere på dagen vores database fra 32 CPU’er til 48 CPU’er for at imødekomme højere belastning.


Tirsdag 6. nov. – Længere svartider
Tirsdag oplevede vi sporadisk længere svartid i e-conomic, primært i kassekladden.
Det gjorde vi: Vi skalerede igen databasen for at imødekomme endnu højere belastning. Denne gang fra 48 CPU’er til 72 CPU’er.


Torsdag 8. nov. – Driftstatus OK
Driften kører i dag som den skal, og vi har i dag ikke oplevet nogen forstyrrelser i e-conomic.