I sidste uge fik jeg en perlerække af aha-oplevelser, da jeg deltog i et seminar om online brugervenlighed hos amerikanske Nielsen Norman Group i Amsterdam.

Her i e-conomics Onlineteam har vi længe taget udgangspunkt i webguruen Jakob Nielsens retningslinjer for design, indholdsstruktur  og informationsarkitektur.

Men at disse retningslinjer også danner rammen for, hvordan vi bør
– og ikke bør – skrive på nettet, fik mig i den grad til at spærre øjnene op.

Der findes utallige artikler, bøger og blogs med anbefalinger, skik og brug inden for onlineformidling, som alle er baseret på indviduelle resultater.

Men her skiller Nielsen Norman Groups resultater sig virkelig ud, fordi deres anbefalinger næsten udelukkende er baseret på brugervenlighedstest og ‘eye-tracking’ – altså særlige monitorer, som måler, hvor på computerskærmen brugerens øjne kigger.

Giv onlinebrugeren det, hun vil have

Jeg lærte bl.a., at den typiske bruger læser websider i et F-formet mønster, at hun slet ikke lægger mærke til iStock-billeder eller tilsvarende standardgrafik, og at forsider eller oversigtssider bør skrives, så de kan læses af en 10-12-årig.

Ja, det er selvfølgelig ikke sådan, at vi antager, at vores læseres intelligensniveau svarer til et 10-årigt barns, men holder man sig til dette læseniveau, vil man nemmere kunne fastholde den ellers utålmodige læser og ikke tabe hende i indforstået fagjargon eller komplekse sætningskonstruktioner.

Tør du teste dit website?

Hvis du har et engelsksproget website, blog eller tilsvarende medie, kan du teste, hvor let – eller svært – det er at læse din tekst på edit central.

Jeg indrømmer gerne, at jeg testede et stykke tekst fra e-conomic’s engelske website og måtte sande, at vi nok skal arbejde lidt på at gøre visse passager nemmere tilgængelige.

Hvis du skriver til nettet, kan jeg i høj grad anbefale at deltage i Nielsen Norman Group Usability Week. Men forbered dig på, at du nok vender tilbage med en brændende lyst til at skrive – og skrive om :).