Med alle de tips og tricks, som du har fået i løbet af den sidste månedstid om, hvordan du kan optimere dit regnskab – senest om brugen af ”Dimensioner” – tænker du måske, at det snart er umuligt at finde på flere elementer, som kan øge effektiviteten af din bogføring. Men vi har da lige et lille råd til, før vi fra i næste uge begynder at se nærmere på salgsflowet.

Mit sidste tip i denne omgang om effektivisering handler om, hvordan du ved hjælp af tillægsmodulet ”Periodisering” kan få skabt et retvisende billede af din virksomheds regnskab. Det vil både komme dig selv til gode, da du får en fuld forståelse af økonomien, og samtidig vil udestående aktører som banker og investorer lettere kunne få indsigt i din virksomheds likviditet.

 

Virkeligheden kan skabe rod i regnskabsåret
Kender du det, at du har nogle udgifter, som reelt set strækker sig over en længere periode, men som du betaler samlet på en gang? Det kan fx være forsikring, telefonregninger, husleje og lignende.  Det kan skabe lidt rod i din balance – især hvis det er posteringer, som ikke alene spreder sig over flere måneder, men desuden på tværs af regnskabsår. Og det gælder for den sags skyld også dine indtægter!

Det skyldes, at det virker misvisende, hvis du i ét regnskabsår har en masse udgifter eller indtægter, som i virkeligheden burde ”deles” med det efterfølgende regnskabsår. Deles byrden eller goderne ikke, vil dit regnskab være præget af voldsom bølgegang. Dermed får du ikke det reelle regnskabsmæssige overblik. Men du kan let med tillægsmodulet ”Periodisering” få skabt et retvisende billede, som både giver dig selv og andre spillere, der skal bruge regnskabet, en mere virkelighedsnær forståelse af din økonomiske status. Og så får du desuden overholdt periodiseringsprincippet i regnskabsloven.

 

Kombiner ”Periodisering” med abonnementsstyring
Køber eller sælger du selv varer eller services, som er karakteriseret af at være abonnementstyret, så vil brugen af ”Periodisering” give endnu mere mening. Det vil nemlig betyde, at du kan lade e-conomic styre det, hvis der skulle være omkostninger eller indtægter, der strækker sig over flere regnskabsår. Regnskabssystemet kan nemlig sættes op til at uddele omkostninger ud fra en given periode.

På denne måde behøver du ikke at sidde ved udgangen af et regnskabsår og skulle ompostere, for at sikre at året er stemt korrekt af.

 

Nemt og let – kom i gang med det samme
I e-conomic kan du, som sagt, let få regnskabsprogrammet til at klare løjerne for dig. For at gøre det så simpelt som muligt, så kan du periodisere på linje-niveau. Det vil sige, at du går ind på den pågældende faktura, hvis beløb du ønsker at sprede over flere måneder eller regnskabsår og afmærker hvilke linjer på fakturaen, der skal periodiseres. Det er jo rigtig smart, hvis det ikke er hele fakturaen, som gælder flere perioder.

Har du brug for hjælp, kan du selvfølgelig altid kontakte vores supportafdeling eller se hjælpevideoen, der både guider dig til opsætning af ”Periodisering” og brugen af tillægsmodulet.

God fornøjelse 🙂

regnskab-dinepenge