Meddelelse fra Chief Information Security Officer, Visma e-conomic, Ole William Ingelsson
Hvad er sket?
D. 7. juli opdagede vi, at der fra udenlandske IP-adresser er blevet oprettet en række falske e-conomic-aftaler, hvorfra faktureringsfunktionen er blevet misbrugt til at sende falske e-mails. Vi er i gang med at undersøge sagen, men du kan i dette blogindlæg læse, hvad vi ved indtil videre.
En mængde falske e-mails sendt fra e-conomic regnskabsprogram
De falske e-conomic-aftaler har udsendt en mængde falske e-mails med potentielt bedragerisk indhold. Det betyder, at en række tilfældige danske virksomheder og privatpersoner kan have modtaget falske e-mails. Afsender-domænet ser dog troværdigt ud, da afsendelsen er sket fra e-conomics servere.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har modtaget en mistænkelig e-mail fra e-conomic?
Hvis du har modtaget en e-mail fra e-conomic, som ser mistænkelig ud eller fra en afsender, du ikke kender, skal du ikke foretage dig noget, men blot slette mailen.
Problemer med modtagelse af legitime e-mails sendt fra e-conomic
Da en mængde falske e-mails er blevet sendt fra vores servere, oplever vi i øjeblikket, at legitime e-mails sendt fra e-conomic ikke når frem, fordi de nu bliver blokeret af modtagernes servere. Hvis du har sendt en e-mail til en kunde, som ikke er blevet leveret, vil det i øjeblikket ikke hjælpe at gensende mailen. Du kan dog gemme e-mailen som pdf og sende den via din egen e-mailadresse. Vi er i gang med at finde en løsning på problemet – følg med på vores statusside.
Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores support.
Dette blogindlæg er skrevet af Chief Information Security Officer, Visma e-conomic, Ole William Ingelsson
Øverste billede: Ole William Ingelsson, CISO, Visma e-conomic
jeg har fået hævet et beløb fra min konto fra economic. Kan det være rigtigt.
Hej Jacob,
Tak for din henvendelse. Det lyder ikke umiddelbart til, at din situation er relateret til de falske e-mails. Men tag meget gerne fat i supporten så snart du kan, så de kan hjælpe dig med at opklare det beløb, som du nævner.
Du kan kontakte supporten via mail, chat eller telefon.
Mvh.
Sheena, e-conomic
Hej e-conomic
Hvad prøve de flaske emails at opnå fra os brugere af Jeres ydelser?
Og hvad skal vi holde øje med?
Med venlig hilsen
Gitte Hammer
Hej Gitte,
Da vi ikke kender indholdet af alle de falske mails, kan vi desværre ikke sige præcist, hvad de vil have ud af dem.
Først og fremmest er det derfor vigtigt for os, at vi får indsigt i indholdet i disse mails.
Du kan holde øje med to ting:
1. Du skal holde øje med en faktura fra en leverandør du ikke kender, eller en faktura eller mail med en e-conomic afsenderaddresse, hvor indholdet ser mistænkeligt ud. Du må meget gerne sende det videre til os med det samme – MEN UDEN at klikke på links i mailen eller lign. Send den til info@e-conomic.dk
Vi formoder, at det kan være enten phishing-mails, hvor de forsøger at få modtageren til at betale eller give oplysninger videre, eller at mails kan indeholde links med ondsindet indhold.
2. Derfor skal man ellers holde ekstra øje med, om ens fakturaer kommer frem, og ikke ender i spam, fordi mailsystemerne er ‘forvirrede’ over hvad der er godt og ondt.
Håber du fik svar på dit spørgsmål?
Mvh. Sheena, e-conomic