Hvis du har en webshop, er dit mål sikkert at få flere kunder i butikken og flere varer solgt fra dine digitale hylder. Og det er jo egentlig let nok at sige, men hvordan opnår du det i praksis? Hvad skal du, med andre ord, være opmærksom på for at få din webshop til at blomstre og dine onlinekunder til at trives?

Konkurrencen mellem webshops er benhård og rigtig mange formår ikke at udnytte deres webshops fulde potentiale.  Det er fx altafgørende at overveje brugervenlighed, god kundeservice, design og synlighed. For hvis de ting ikke spiller, så smutter dine kunder lynhurtigt over til konkurrenten i stedet. Heldigvis er der mange ting, du kan gøre for at optimere din webshop så let som ingenting. Her får du derfor 6 simple tips til at få det bedste ud af din webshop.

1) Gør det nemt for den besøgende
Besøgende i din webshop skal med det samme kunne se, hvad du sælger og hvordan det kan købes. Du har ikke mere end få sekunder til at overbevise den besøgende om at blive hængende, så det er vigtigt, at du viser, hvad du sælger allerede på forsiden. Du kan gøre det nemt at se, hvad din forretning laver med en kort tekst og gode billeder, som viser dine produkter fra deres bedste side.

2) God kundeservice er alfa og omega
Der findes et hav af forskellige webshops og ligeså mange, der sælger omtrent det samme som dig. Derfor er det altafgørende, at din webshop skiller sig ud på en positiv måde. Ofte kræver det enormt lidt at yde god kundeservice, men dine onlinekunder vil huske dig for det og belønne dig ved at vende tilbage til din webshop. God kundeservice kan indebære:

  • Byttegaranti: Fortæl kort og præcist om, hvilke frister og garantier der gælder for din webshop, og sørg for, at de er synlige på din side.
  • Lang frist for returnering: Ved at tilbyde en lang frist for returnering, har dine kunder god mulighed for at få byttet deres fejlkøb. Det kan være netop det, der gør, at de vælger din webshop.
  • Åbenhed om levering: Som forbruger er det vigtigt at vide, hvornår ens varer bliver leveret. Husk derfor at spille med åbne kort og lad være med at love noget, du ikke kan holde. Det skaber langt mere værdi at erkende en længere leveringstid end ikke at oplyse om det. Oplys derfor om leveringstider, seneste bestillingstidspunkt og eventuelle muligheder for selv at afhente varen.
  • Ekstra services: Tilbyder du fx gaveindpakning, så sørg for at fortælle det på din forside. Det kan være de helt små ting, der gør, at du adskiller dig fra konkurrenten.

3) Gode betalingsmuligheder
Sørg for at vælge en webshop-løsning, som er integreret med forskellige betalingsløsninger, så dine besøgende nemt kan betale direkte på siden. Understøttelse af betalingskort, MobilePay og PayPal gør det nemt for de besøgende at handle på din side.

4) Skab et lækkert design
Hvis dine produkter er lækkert præsenteret med flotte billeder og en god tekst, er der større sandsynlighed for, at dine kunder får lyst til at købe dem. Du kan med fordel fremhæve de produkter, som du gerne vil have kunderne til at købe. Lav fx forskellige størrelser på produktbillederne, brug forskellige skrifttyper og vigtigst af alt – brug professionelle, indbydende billeder. Hvis du ikke selv er en haj med et kamera, kan du betale en professionel fotograf for at tage nogle gode billeder. Det koster selvfølgelig noget, men kan helt sikkert betale sig i sidste ende.

5) Sørg for, at din hjemmeside er nem at finde
Synlighed er altafgørende på nettet. Det vigtigste er, at dine kunder kan finde din webshop, når de søger på Google. Hvis dine konkurrenter er nemmere at finde end dig, så kommer dine potentielle kunder nemlig aldrig i nærheden af din webshop, og dit online eventyr vil slutte, før det næsten er begyndt.

Du kan gøre din webshop mere synlig med SEO. SEO står for Search Engine Optimization, eller søgemaskine optimering. Det er altså et begreb, som knytter sig til de ord, folk søger på i de forskellige søgemaskinerne, som findes på nettet. Du bør overveje grundigt, hvilke søgeord der knytter sig til dit produkt, og hvilke ord du gerne vil findes på. Disse ord skal du nemlig sørge for at bruge gennemgående i din webshop. Du kan læse mere SEO og hvordan du bruger søgeord her.

6) Din hjemmeside skal være mobiltilpasset
Du kender det måske selv. Uanset om du sidder i toget eller foran fjernsynet en fredag aften, så har du din mobil i hånden. Flere og flere bruger netop mobilen til at søge informationer om forskellige produkter og nogle køber endda også direkte fra mobilen. Derfor vil en stor del af de besøgende på din hjemmeside komme fra mobile enheder. Så det er enormt vigtigt at vælge en webshop-leverandør, som tilbyder en mobiltilpasset version. Det øger brugervenligheden og måske også dit salg.