Du kender det sikkert. Du surfer rundt på nettet og falder pludselig over en hjemmeside, som er så dårligt lavet, at du næsten får helt ondt i hovedet. En hjemmeside, der ganske enkelt forvirrer mere end den fortæller. Den slags hjemmesider findes der desværre rigtig, rigtig mange af. Hvis du gerne vil undgå, at din hjemmeside bliver en af dem, som folk får ondt i hovedet af at besøge, så skal du læse med her.

Målet med din hjemmeside bør ikke være, at det er den vildeste side med flest features. I stedet bør det være, at det er en lækker, brugervenlig og personlig hjemmeside, som er tro mod netop din virksomhed. Husk på, at selvom du selv er 100% fortrolig med din virksomheds mål i livet, så er dine brugere det ikke nødvendigvis.  Derfor er det vigtigt, at tage dem i hånden og lede dem igennem din hjemmesides historie. Her får du mine 8 tips til, hvordan du gør netop det.

Laptop and plant(1920)_004

Klart budskab
Sørg for, at din virksomheds budskab fremgår klart og tydeligt – både i dit design og ordvalg. Brugeren skal være sikker på, at han er havnet på den helt rigtige hjemmeside – og din hjemmeside skal hurtigt slå fast, hvilket produkt eller service din virksomhed står for.

Tydeligt formål
Vær klar i mælet om, hvad brugeren kan opnå ved at klikke sig videre på din hjemmeside. Kan man købe noget, blive klogere på priser og produkter, kontakte nogen, eller noget helt fjerde?

Lækkert design
Dit design skal være enkelt, lækkert og stringent. Brug designet til at vise, hvilken virksomhed du har. Logoer, billeder, farvevalg og skrifttype er vigtige visuelle virkemidler, som er med til at give brugeren et indtryk af dit brand.

Enkel struktur
Det er supervigtigt, at din hjemmeside er intuitiv og nem at navigere rundt på. Menuer og undermenuer skal være bygget op og navngivet, så brugeren nærmest instinktivt ved, hvor han skal klikke for at finde rundt.

Én skrifttype
Sørg for at skriften, du vælger, er gennemgående og nem at læse. Brugeren skal kunne læse alle dine budskaber uden at blive forstyrret af en masse forskellige skrifttyper og farver.

Synlig afsender
Gør det tydeligt, hvem din virksomhed er og vær gerne personlig. Sørg også for at brugeren ved, hvordan han kan komme i kontakt med dig, og hvornår du sidder ved telefonen eller besvarer mails.

Begræns dig
Det er ikke så vigtigt, hvor mange sider, menupunkter og undermenupunkter, din hjemmeside har, så længe den måde, din hjemmeside er bygget op på, giver mening og skaber ro. Brug kun de funktioner, der giver mening for dig.

Del flittigt
Husk at links til sociale medier, nyhedskanaler o.lign. på din hjemmeside generelt er gode virkemidler.

Når du har styr på din hjemmesides design, bør du måske overveje, om dine brugere også kan finde frem til den på nettet. Hvis du gerne vil gøre din hjemmeside mere synlig, kan du læse denne blog om, hvordan du kan bruge søgeord og –sætninger til at få en bedre placering på Google og andre søgemaskiner. Og mangler du helt at lave en hjemmeside til din virksomhed, så er vores gratis tillægsmodul Website helt sikkert værd at tjekke ud.