I september sidste år kom den første e-conomic-bruger over på det nye e-conomic-design og lige siden har flere og flere brugere valgt at hoppe med på bølgen. Vi får løbende en masse feedback fra vores brugere og vi suger det hele til os, så vi fortsat kan forbedre vores nyeste produkt og kommunikationen omkring det.
Vi oplever både at få positiv og knap så positiv feedback til det nye e-conomic. Nogle brugere synes, at e-conomic var fint som det var, og er frustreret over, at vi nu går ind og ændrer på det.
Det har jeg valgt at tage en snak med Kim Sneum Madsen om.
Kim er åndelig leder i e-conomics supportafdeling og har været en del af virksomheden i over 10 år. Han har fulgt e-conomic fra begyndelsen og kender programmet som sin egen bukselomme.
Når man spørger ham om, hvorfor e-conomic laver om på noget som brugerne generelt er tilfredse med, fortæller han:
”Ingen udvikling er lig med stilstand, fordi verden omkring en rykker sig.
Den teknologi som e-conomic oprindeligt blev produceret med, er opdateret mange gange siden hen. Nu kan vi nogle ting som øger hastigheden, overblikket, brugervenligheden og endda med en bedre grafik. Det er alt sammen noget, der bringer tingene frem til nutiden og samtidigt fremtidssikrer e-conomic.
Det er den grundlæggende årsag til, at vi ville lave tingene om: Fordi det derved blev bedre og mere tidssvarende”.
Kunne man ikke beholde det gamle e-conomic sideløbende med det nye?
“For e-conomic har det været vigtigt, at vi har et så simpelt setup som muligt. Hvis vi havde flere versioner kørende, ville det alt andet lige, betyde højere vedligeholdelsesomkostninger og der skulle tages større hensyn i kodearbejdet. Der ville være nogle omkostninger forbundet med det som vi ikke ville være parate til at betale, da disse omkostninger typisk ikke er synlige og derved ville vi have svært ved at tage os betalt for dem.
Når det kommer til vedligeholdelse og logistik gælder det, at jo færre systemer man har at vedligeholde, jo billigere kan man gøre det. Man opnår stordriftsfordele. I vores del af verden handler det i vid udstrækning om at lave stordriftsfordele, så vi kan holde priserne nede til gavn for vores kunder – og os selv i øvrigt, fordi vi bliver udsat for konkurrence.”
Hvad med de kunder, der er frustreret over skiftet?
”Jeg har stor forståelse for, at det at indlære nyt i en travl tid, hvor man er presset på vågne timer, selvfølgelig er et irritationsmoment. Det er jeg helt med på og det er vi også bevidste om.
Som følge heraf har vi valgt en lang indløbstid, så vores kunder har haft en chance for at tillære de nye ting i deres eget tempo. Vi lancerede ny e-conomic d. 1/9 sidste år, da den første kunde kom på.
Vi har taget hensyn til, at Q1 er en travl periode for revisorer og bogholdere, hvorfor at skiftet til ny e-conomic sker i slutningen af kvartalet og efter aftale med vores kunder. Vi vil jo helst have, at kunderne skifter frivilligt, men på et tidspunkt må vi trække plasteret af, om man så må sige, og få de sidste med over på ny e-conomic.”
Hvad vil du sige til dem, der stadig er skeptiske?
”Med indførelse af ny teknik og nye kodemuligheder, kan vi tilbyde nogle super smarte og tidsbesparende løsninger som vi ikke kunne på den gamle kodebase. Og de ting, dem fortsætter vi selvfølgelig med at rulle ud, men vi havde simpelthen nået en grænse for, hvor meget mere vi kunne forbedre e-conomic, uden at skifte teknologi.
Vi mener stadig, også sammenholdt med den feedback vi har fået, at det er et bedre produkt vi sidder med nu, men der vil selvfølgelig være nogen, der ikke deler denne opfattelse. Vi forsøger derfor at række ud, ved at tage imod forslag på vores forum, hjælpe via online kurser, vi sidder i telefonen og hjælper dem, der har haft udfordringer, hvilket vi fortsætter med. Oplever du udfordringer, så tag fat i os.”
Kims opfordring er en passende måde at afslutte denne blog på – hvis der er noget, du gerne vil have forklaret eller har du spørgsmål til det nye e-conomic, så skriv, ring, tag fat i os, så finder vi ud af det sammen.
Designet er sekundært ift. brugervenligheden. Det nye design kræver mange flere klik og de daglige rutiner er blevet mere besværlige og effektiviteten forringes. Jeg imødeser et UI hvor brugervenligheden er i højsædet for de rutinemæssige opgaver, og hvor de nye “smarte” funktioner er gemt væk i sekundære menuer. 🙂
Hej Jesper
Tak for dit indlæg :).
Det lyder ikke så godt, at du oplever nogle arbejdsgange er blevet mere besværlige. Det er i hvert fald ikke tanken. Vi modtager meget gerne konkret feedback på, hvor det fx er, og hvad der ville hjælpe på vores forum: http://forum.e-conomic.dk.
Endelig er de nye smarte funktioner nogle, som er velintegreret og det er ikke pga. af dem, at vi har “gemt” visse andre ting. Det er gjort ud fra den overvejelse om at formindske “støj” på skærmbilledet, og dermed gøre alles arbejdsgang mere effektiv, fordi de ikke længere skal tage stilling til ligeså mange knapper og muligheder på én gang.
Ser frem til evt. at høre fra dig – god dag!
Med venlig hilsen
Peter Luthman
Jeg må give Jesper ret, arbejdsgangen i vores firma er også blevet væsentligt forringet efter skiftet til det nye e-conomic. Der er mange flere klik og det overordnede overblik er forsvundet. Det har ikke noget at gøre med at man skal “vænne” sig til et nyt layout eller andet i den stil, det er kort og godt en forringelse af hvad vi havde før.
Hej Michelle, tak for din feedback.
Det er ærgerligt, at du synes, at e-conomic er blevet forringet, det skulle gerne være det modsatte, der var tilfældet. Som Luthman skriver herover, så vil vi gerne høre om, hvor i programmet du oplever, at du skal klikke mere rundt – det kan være, at vi har nogle fif til, hvordan du kan spare tid/klik.
Som du måske ved, har vi netop lanceret vores nye genvejsfunktion QuickSearch, hvor du kan springe rundt i menuerne ved at trykke på ‘punktum’. Den kan muligvis spare dig for nogle klik.
Men tag endelig fat i os med din konkrete situation og så kan vi finde ud af, om der er noget, der kan gøres smartere – eller om der er noget, vi skal have forbedret i e-conomic. 🙂
Med venlig hilsen Tanja
Jeg synes ligeledes, at e-conomic er blevet forringet. I efterlyser eksempler – og bl.a. ved bogføring af indscannede købsfakturaer er man nødt til at “åbne” fakturaen, og føre den over på en anden skærm, for bl.a. at kunne anvende “fordeling” til konteringen. Den indscannede faktura forsvinder ellers. Og igen – der er alt for mange klik og undermenuer generelt, hvilket ikke ligefrem gør systemet mere brugervenligt.
Hej Janne
Tak for feedback på vores nye design.
Det er selvfølgelig kedeligt, at du ser vores nye design som en forringelse i dit arbejde. Det er korrekt at arbejdsgangen er blevet ændret lidt omkring fordeling med indscannet bilag – det man kunne i det tidligere var at flytte fordelingspop’upen til en anden skærm eller til siden og så se bilaget bagved. Det er vendt lidt om nu, nu trykker man på fordeling og kan så med det samme trykke “ENTER” så åbner det indscannede bilag og kan så evt. flyttes rundt så begge dele kan ses på én gang. Ved ikke om det kan hjælpe dig evt.?
Jeg er ked af, at du har oplevelsen af flere klik, men jeg tænker om ikke vores nye QuickSearch funktion kan hjælpe på det, med den kan du hoppe mellem alle menupunkter uden at røre musen, og du kan ligeledes “trykke” på knapper i det billede du står i, du kan læse lidt mere om den her.
Endnu engang tak for feedback – håber du på et tidspunkt bliver lige så glad for e-conomic igen, som du tidligere har været – det arbejder vi i hvert fald alt, hvad vi kan på.
Med venlig hilsen
Peter Luthman