Har du (endnu) ikke sort bælte i årsafslutning? Så er her 4 ting, du skal have styr på, inden du afslutter regnskabsåret i e-conomic. Med årsafslutningen sikrer du, at dit regnskab giver et retvisende billede af økonomien i din virksomhed, og at det overholder lovkravene.

Bliv godt klædt på med vores gratis onlinekursus i årsafslutning.

1. Har du stemt det hele af?

Momsen: Tjek, at du har indberettet al moms – det vil sige, at den bogførte moms skal stemme overens med den, du har indberettet til SKAT.

Bruger du momsopgørelsen og markerer som indberettet ved hver indberetning, kan du trække momsopgørelsen for de enkelte perioder igen og indberette eventuelt manglende moms hos SKAT. 

Banken: Tjek, om saldoen på dine bankkonti i e-conomic matcher kontoudtoget fra din bank pr. statusdagen (typisk 31. december). Du kan bruge bankafstemningsfunktionen i e-conomic. Er der en difference, skal den kunne forklares – det kan fx være, fordi du har bogført noget i slutningen af året, som først sker i banken i det nye år.

Kassen: Tæl den fysiske beholdning af kontanter og MobilePay-saldo op pr. statusdagen. Beløbet skal stemme overens med saldoen på kassekontoen i e-conomic.

Anden valuta: Har du kunder eller leverandører i udlandet, skal du huske at kursregulere alle ubetalte fakturaer og udenlandske bankkonti på statusdagen til den aktuelle kurs. Ellers vil den bogførte værdi af gæld eller tilgodehavender i danske kroner ikke matche den reelle værdi på skæringsdatoen for det nye regnskabsår. 

Du skal også huske at bogføre kursgevinster og -tab. Har du bogført både faktura og betaling i samme valuta og afstemmer, vil e-conomic af sig selv lave en systempostering, der bogfører kursgevinsten eller -tabet. 
Det er vigtigt, at afstemningen af bogførte fakturaer og betalinger i anden valuta sker, inden du afslutter året – det kan nemlig være bøvlet at gøre det bagefter.

Læs mere om at afstemme regnskabet.

2. Har du husket alle posteringer?

Posteringerne viser den aktivitet, der har været i regnskabet i årets løb, så det er vigtigt, at du får det hele med. Nogle posteringer, som kan påvirke resultatet, har det med at blive glemt… 

Afskrivninger: Har du købt inventar, maskiner eller andet (aktiver), der holder længere end et år? Så skal du huske at bogføre slid og ælde (afskrivning). Det reducerer nemlig dit overskud og dermed din skat.

Periodiseringer: Tjek, om du har betalinger, som krydser årsskiftet. Betaler du fx allerede huslejen for januar i det nye år i december i det gamle år, skal du periodisere huslejen. Det vil sige, at den udgift skal flyttes som en forudbetalt omkostning til det nye regnskabsår. Så sikrer du, at indtægter og udgifter knyttes til det år, de hører hjemme i.

Varebeholdning (lager): Sælger du varer i din virksomhed, skal du tælle lageret op pr. statusdagen og bogføre værdien af det. Har du ikke denne postering med, bliver dit resultat ikke korrekt, fordi kostprisen for varerne ikke er korrigeret for det, du har tilbage på hylderne.

3. Har du husket alle bilagene?

Når du afslutter regnskabsåret, skal alle bilag være bogført, afvist eller arkiveret.

Tjek Inboxen: Kig efter, at der ikke ligger ubehandlede bilag fra det år, du afslutter, i Inboxen i e-conomic. 

Tjek fakturaer: Har du fået sendt alle de fakturaer, der skal ud til kunderne i det år, du afslutter? Selvom du først sender fakturaen efter årsskiftet, hører omsætningen til i det år, hvor varen eller ydelsen er leveret – så det er en god idé at fakturere, inden året lukkes.

Det er også en god idé at tjekke, at alle udgifter/udlæg og fakturaer har et vedhæftet bilag. 

Læs mere om at færdiggøre bogføringen

4. Er du helt klar til at lukke året?

Når du har styr på afstemninger, posteringer og bilag, er du klar til at lukke regnskabsåret. Men der er stadig lige nogle ting, du skal sikre dig:

Er balancen i nul? Dine aktiver (fx bankindestående, tilgodehavender og inventar) skal gå op med dine passiver (de penge, du skylder til fx bank og leverandører) og din egenkapital. Er summen af aktiver og passiver + egenkapital ikke præcis den samme, er der en fejl et sted.

Når du trækker rapporter over balance eller resultatopgørelse i e-conomic, kan du vælge at medtage kladdeposteringer. Så kan du tjekke, hvordan afskrivninger, periodisering og kurs- eller momsregulering påvirker regnskabet – og om alt ser rigtigt ud – inden du bogfører dem. 

Har revisor eller bogholder tjekket? Når du først har lukket regnskabet, et det låst. Det kan godt åbnes igen, men det skaber altid ekstra (unødvendigt) arbejde – så det er en god idé at få revisor eller bogholder til at godkende tallene, inden du afslutter.

Leder du efter en bogholder eller revisor? Se vores bogholder/revisor-liste

Når du afslutter året i e-conomic, nulstiller systemet selv dine omsætnings- og omkostningskonti til nul og opretter åbningsbalancen (primopostering) til det nye år.
Læs mere om at afslutte regnskabsåret.

Hvis du alligevel får brug for at åbne regnskabet igen…

Når regnskabsåret først er lukket, er det bedst ikke at åbne det igen. Men opdager du en fejl, eller dukker der et glemt bilag op, kan du godt fortryde afslutningen og genåbne regnskabet.

Du skal dog være opmærksom på, at rettelser kan have betydning for dine tidligere indberetning til SKAT – og vi anbefaler, at du spørger en bogholder eller revisor til råds, inden du genåbner et lukket årsregnskab.

Genåbner du et afsluttet år, tilbagefører e-conomic automatisk de primoposteringer i det nye regnskabsår, som blev oprettet, da du lukkede. Det hjælper med at undgå dobbelbogføring og gør det let at se, at regnskabsåret har været åbnet. Når du lukker regnskabsåret igen, bogfører systemet nye primoposteringer.
Læs mere om at rette fejl i et afsluttet regnskabsår.