Meddelelse fra Chief Information Security Officer, Visma e-conomic, Ole William Ingelsson
Hvad er sket?
D. 7. juli opdagede vi, at der fra udenlandske IP-adresser er blevet oprettet en række falske e-conomic-aftaler, hvorfra faktureringsfunktionen er blevet misbrugt til at sende falske e-mails. Vi er i gang med at undersøge sagen, men du kan i dette blogindlæg læse, hvad vi ved indtil videre.
En mængde falske e-mails sendt fra e-conomic regnskabsprogram
De falske e-conomic-aftaler har udsendt en mængde falske e-mails med potentielt bedragerisk indhold. Det betyder, at en række tilfældige danske virksomheder og privatpersoner kan have modtaget falske e-mails. Afsender-domænet ser dog troværdigt ud, da afsendelsen er sket fra e-conomics servere.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har modtaget en mistænkelig e-mail fra e-conomic?
Hvis du har modtaget en e-mail fra e-conomic, som ser mistænkelig ud eller fra en afsender, du ikke kender, skal du ikke foretage dig noget, men blot slette mailen.
Problemer med modtagelse af legitime e-mails sendt fra e-conomic
Da en mængde falske e-mails er blevet sendt fra vores servere, oplever vi i øjeblikket, at legitime e-mails sendt fra e-conomic ikke når frem, fordi de nu bliver blokeret af modtagernes servere. Hvis du har sendt en e-mail til en kunde, som ikke er blevet leveret, vil det i øjeblikket ikke hjælpe at gensende mailen. Du kan dog gemme e-mailen som pdf og sende den via din egen e-mailadresse. Vi er i gang med at finde en løsning på problemet – følg med på vores statusside.
Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores support.
Dette blogindlæg er skrevet af Chief Information Security Officer, Visma e-conomic, Ole William Ingelsson
Øverste billede: Ole William Ingelsson, CISO, Visma e-conomic