Det kan være svært at følge med i det hele og at sikre sig, at man får alle nyhederne med. Hvis du – ligesom jeg – ikke altid lige får læst alle nyhedsmails og -opdateringer (eller måske ikke lige husker at få prøvet de nye funktioner af), så har du her chancen for at få genopfrisket, hvad der er sket af nyt i dit e-conomic. Her har jeg nemlig samlet nogle af de – efter min mening – smarteste og mest tidsbesparende tilføjelser, vi har lavet til e-conomic i løbet af hele 2014.

De tre store spillere

Foruden en masse mindre justeringer (som jeg kommer ind på om lidt), er der tre større funktioner, som jeg vil fremhæve – her i uvilkårlig rækkefølge.

1: Nemmere og hurtigere navigering med QuickSearch

Med et enkelt tryk på punktum får du adgang til QuickSearch, der fungerer som et navigationsværktøj – ja, nærmest én stor genvejstast. Du kan bruge piletasterne til at vælge en handling på listen, eller skriv et søgeord for at hoppe til et andet menupunkt i e-conomic. Er du til hurtigere arbejdsgange og mindre musearbejde, så er QuickSearch lige noget for dig.

QuickSearch i e-conomic

2: Se om tallene stemmer med Bankafstemning

Når du skal kontrollere, at tallene i e-conomic og tallene i banken stemmer overens, så er der kun én måde at gøre det på. Bankafstemning. Det er ikke en ny funktion i e-conomic, men den har fået en grundig overhaling, så du endnu nemmere får overblik over differencer i tallene. Vink farvel til manuelle arbejdsgange, og sig goddag til automatisk bankafstemning.

3: Få hjælp til momsindberetningen med den forbedrede momsrapport

Endnu en gammel kending har fået en overhaling – momsrapporten. Den opdaterede momsrapport guider dig på vej mod eventuelle fejl og ændringer på din momsrapportering, og du får et bedre overblik over, hvad du har indberettet. Mange af arbejdsgangene ved momsrapporteringen er blevet automatiseret, hvilket betyder mindre manuelt arbejde for dig.

Lidt godt og blandet – feltrækkefølge, faktureringsforbedringer m.m.

Du kan nu vælge feltrækkefølge for hver af dine kassekladder fra ét samlet sted. Under ‘Andre muligheder’ i kassekladderne får du et komplet overblik over alle de feltrækkefølger, du bruger, og her er det både lettere og hurtigere for dig at skifte feltrækkefølge – især hvis du vil skifte rækkefølge for flere kassekladder i samme omgang.

Vi har lavet en række forbedringer, der kan hjælpe dig med din fakturering. Blandt andet når du opretter nye linjer på en faktura, vises de nu med det samme i baggrunden, så du kan holde styr på de linjer, du allerede har oprettet, mens du opretter nye.

Du behøver ikke længere at rulle ned til bunden af siden for at skifte side, for det kan du nu gøre fra toppen af alle lister. Du kan også vælge, hvor mange poster der skal vises på siden (10, 20 eller Alle), og du kan skifte side på listerne ved hjælp af tasturet: Tryk Home (første side), Page Up (forrige side), Page Down (næste side) eller End (sidste side).

Sender du fakturaer via EAN, guider systemet dig på vej, så du sikrer dig, at du får alle EAN-oplysningerne med på fakturaerne. Så nu slipper du for at hoppe frem og tilbage i programmet for at rette én fejl af gangen.

e-conomic EAN-faktureringsguide

Der er også noget særligt til administratorerne

Det er blevet nemmere at oprette nye virksomheder i administratormodulet. Du kan nemlig definere regnskabsåret, idet du opretter virksomheden, så alle nødvendige oplysninger kan indtastes samme sted. Indtaster du virksomhedens CVR-nummer, bliver oplysningerne derfra automatisk udfyldt = mindre tastearbejde.

For at spare tid på bogføringen, kan du slå funktionen ”automatisk godkendelse af administratorposteringer” til. På den måde kan du oprette posteringer og bogføre dem med det samme uden først at skulle godkende dem.

Bruger du indscanning?

Når du opretter en postering fra et indscannet bilag og derefter opretter en ny leverandør, kan du nu vælge at få vist det indscannede bilag i et separat vindue, så du kan bruge oplysningerne på bilaget til oprettelse af leverandøren.

Du kan også åbne eller vedhæfte bilag til den valgte postering på en liste med et enkelt tryk på D.

Nyt til dig, der bruger Projektmodulet

Vi har opdateret designet og arbejdsgangene, når du registrerer tid på medarbejdere i Projektstyringsmodulet, for at give dig et bedre overblik, når du arbejder med tidsregistreringer.

  • Du slipper for at bruge musen
  • Knapperne under ’Andre muligheder’ er rykket frem, så de altid vises, når du har brug for dem
  • Felterne kommer med forslag til autoudfyld, når du begynder at indtaste noget
  • Kalenderen er blevet større og mere overskuelig

Du kan se det nye tidsregistrering her.

Bruger du Lagermodulet?

Har du set, at totalerne for hver linje nu vises direkte på fakturalisten? Du behøver derfor ikke længere at åbne fakturaen for at se totalerne. Du kan nu også trykke på ‘N’, hvis du vil oprette en ny bestilling, modtagelse eller vareleverandørfaktura.

Du har også fået mere fleksibilitet i dine varegrupper med lagertræk. Tidligere kunne du ikke ændre dine varegrupper med lagertræk, men nu kan du godt flytte varerne til andre varegrupper.

Til dig, der bruger abonnement

Kunde tilknyttet abonnement i e-conomicVi har lavet en opdatering i tillægsmodulet Abonnement efter ønske fra flere brugere.

Det er nu blevet nemmere at se i din kundeliste, om en kunde er tilknyttet et abonnement. Før skulle du klikke på “Flere” for at se det, men nu kan du nøjes med at køre musen hen over kunden, for at se om vedkommende har et aktivt abonnement.

 

Hvis du vil se nærmere på alle opdateringer fra 2014, kan du tage et kig i vores nyhedsarkiv. Her har vi nemlig førhen skrevet om nyt til programmet. Fremover gør vi dog tingene en smule anderledes. Det bliver nemlig her på bloggen, at du skal følge med for at få seneste nyt.

Vi laver løbende opdateringer, som vi fortæller om her på bloggen. Ved udgangen af hver måned samler vi så alt, stort som småt, der er kommet i løbet af måneden. Så følg med her, hvis ikke du vil gå glip af noget.