I forbindelse med vedtagelsen af nogle nye renteregler pr. 1.3.2013, har du nu mulighed for at opkræve et såkaldt kompensationsgebyr, sammen med din rykker. Dette kompensationsgebyr kan du opkræve, hvis dine kunder ikke betaler deres faktura til tiden.

Kompensationsgebyret gælder KUN i såkaldte erhvervsforhold (business to business) og ikke ved samhandel med forbrugere (private).

I e-conomic har vi ikke et specielt felt til at håndtere kompensationsgebyrer, men du kan opkræve gebyret på en anden måde.

Når du opretter din rykker, under fanebladet Faktura -> menupunktet “Rykker”, skal du, som sædvanlig,  udfylde alle de relevante felter, før du kan bogføre og sende dine rykker.

Felter, så som, hvilken type rykker du ønsker at sende, hvilke kunder du ønsker at rykke og pr. hvilken dato du ønsker at rykke dem. Du skal også tage stilling til, hvilken rentetilskrivning og hvilken rentesats du vil benytte – samt bl.a. om du vil tilskrive et rykkergebyr.

I dette felt til rykkergebyret kan du indsætte beløbet for kompensationsgebyret – p.t. kr. 310,-. For at gøre kunden opmærksom på, at det drejer sig om et kompensationsgebyr, kan du nu i teksten til rykkergebyret, skrive “Kompensationsgebyr” i stedet for den “almindelige tekst” rykkergebyr, eller hvad du nu plejer at skrive her.

kompensationsgebyr

Når du har udfyldt alle de relevante felter, skal du klikke på “OK” og du vil få vist alle de kunder, der kan sendes rykkere til i listeområdet nedenfor. Vælg alle eller de separate kunder der skal sendes rykkere til og klik på “bogfør/registrer valgte” for at bogføre og sende dine rykkere.

Skal du opkræve både et alm. rykker gebyr samt et kompensationsgebyr er du nødt til at lægge beløbene sammen og i gebyrteksten gøre opmærksom på at det drejer sig om både alm. og kompensationsgebyrer.

I vores e-copedia kan du læse mere om, hvordan du bogfører og sender rykkere og mere om kompensationsgebyret.

Ha’ en fortrinlig weekend.