Status på driften 1. september 2015

Vi har identificeret hvad vi mener er den primære årsag til vores driftsudfordringer. Der er rigtigt mange brugere på e-conomic, hvorfor vi selvsagt har brug for mange servere til at håndtere belastningen. For at holde styr på hvad den enkelte bruger foretager sig, på tværs af alle serverne, synkroniserer vi data mellem dem. Og det er i denne synkronisering vi mener at have identificeret en flaskehals som vi nu arbejder på at få løst.

Optimeringer og planlagt vedligehold

Vi starter med at optimere synkroniseringen på de funktioner der giver flest udfordringer. Vi har bl.a. identificeret dokumenthåndtering, f.eks. overførsel af bilag i forbindelse med indscanning, som en kilde til synkroniseringsproblemer. Vi har derfor sat fokus på at optimere synkroniseringen her, samtidig med at vi har flyttet alt håndtering af indscannede dokumenter ud til nogle separate servere – så mens vi fjerner de sidste synkroniseringsproblemer, generer de ikke øvrige kunder.

Derudover vil vi skifte de servere, der håndterer synkroniseringen, ud med nyere og kraftigere servere. Det kræver et servicevindue, hvor vi lukker e-conomic, for at vi er i stand til at opdatere. Det er foreløbigt planlagt til at skulle ske den 26. september i tidsrummet 18:00 – 06:00 dagen efter. Vi bekræfter tidspunktet senere.

På den lidt længere bane vil vi ændre vores arkitektur og infrastruktur, så der bliver større driftsmæssig uafhængighed mellem grupper af kunder.

Hvis du ønsker et dybere indblik i hvad vi teknisk gør for at optimere programmet, kan du læse om det på tech-talk bloggen. Her kan den teknisk interesserede også kommunikere direkte med vores teknikere.