Oplever du at din EAN-faktura ikke når frem til din modtager? Følg denne guide og læs hvad der kan være gået galt og hvad du kan gøre.

Tjek for ”almindelige” fejl
Først og fremmest skal du tjekke, at du har husket alle de påkrævede oplysninger på din EAN-faktura. Disse oplysninger skal fremgå af EAN-fakturaen, ellers kan du ganske simpelt ikke få lov at sende den.

Modtager er ikke registreret korrekt
Får du lov at bogføre og sende din EAN-faktura, skal du tjekke under ”Udgående post” om EAN-fakturaen er nået frem til din modtager.

Fremgår det under ”Udgående post”, at din EAN-faktura ikke er modtaget, skal du se hvilken fejlmeddelelse din EAN-faktura har fået. Du kan se en liste over de forskellige fejlmeddelelser her.

Den fejlmeddelelse vi oftest oplever, er at modtageren ikke er registreret i NemHandel. Fejlmeddelelsen vil både komme frem, hvis din modtager slet ikke er registreret i NemHandel eller hvis de mangler at registrere sig med profilen ”NES profile 5”.

Det er et krav at alle offentlige virksomheder skal være registreret med ”NES profile 5” i NemHandel. Det er ikke et krav for de private virksomheder at være registreret med “NES profile 5”, men det skal de dog være for at modtage EAN-fakturaer fra e-conomic.

Er du i tvivl om hvilke(n) profil(er) din modtager står registreret med, kan du slå op i NemHandels ”EAN-telefonbog”.

Din modtagers EAN-leverandør

Ud over ovenstående problemstillinger, oplever vi også at en række EAN-fakturaer ikke bliver modtaget, pga. overbelastning eller fejl hos modtagerens EAN-leverandør. For at gøre dette mindre teknisk, kan du se det som en overfyldt postkasse, hvor det ikke er muligt at få mere post ind i.

Ovenstående er et problem hos EAN-leverandørerne, som vi desværre ikke kan gøre noget ved herinde fra. Vi har oplevet problemet en del på det sidste, og ved at EAN-leverandørerne arbejder hårdt på sagen.

Hvad kan du gøre?

Du kan prøve at gensende din EAN-faktura senere på dagen og se om den går igennem – forsøg også gerne om aftenen, da vi ser færre problemer udenfor normal arbejdstid.

Derudover kan du kontakte din modtager og bede ham/hende om at kontakte sin EAN-leverandør, for at få en afklaring om hvad der måtte være af problemer.

Med ovenstående guide skulle du gerne være klædt bedre på til at klare dine EAN-problemer. Vi holder dig opdateret, når der sker noget nyt.