Drømmer du om at starte din egen virksomhed? Men mangler overblik over, hvordan du kommer i gang og får den bedste start på dit iværksættereventyr?

Vejen til at skabe en succesfuld forretning afhænger hverken af, hvor høj en uddannelse du har eller hvor mange penge, du har på lommen. Det handler om at have en stærk plan og ikke mindst drivkraften til at føre den ud i livet. Drivkraften har du sikkert allerede, men hvad med planen? For mange kan det være svært at gennemskue, hvad det helt præcist kræver at starte en virksomhed. Derfor har vi skrevet dette indlæg, der skal hjælpe dig med at få styr på, hvilke indledende trin du skal igennem, inden du kan kalde dig selv for virksomhedsejer:

  1. Formulér din forretningsidé 
  2. Undersøg markedet 
  3. Skriv en plan for din virksomhed  
  4. Få styr på økonomien 
  5. Tag stilling til, hvordan du vil føre dit regnskab 
  6. Vælg den virksomhedsform, der passer bedst  
  7. Registrer din virksomhed.


1. Formulér en forretningsidé 

Det giver måske sig selv. For at starte en virksomhed er du nødt til at have en forretningsidé. Derfor er første skridt på din iværksætterejse at finde ud af, hvad din virksomhed skal sælge. Måske har du allerede idéen, der skal sikre din virksomheds eksistensgrundlag de næste mange år? Er det tilfældet, kan du se nedenstående punkter som en mulighed for at teste din idé af. 

Har du iværksætterdrømmen, men mangler derimod idéen, der skal gøre den til virkelighed? Vi har samlet en række spørgsmål, du kan stille dig selv i jagten på den vindende forretningsidé:  

  1. Hvordan kan jeg være med til at løse problemstillinger, jeg oplever? 

Tænk på fx Nemlig.com, Mobilepay og ikke mindst Google. Det er alle virksomheder, der har vokset sig store på at gøre livet lettere for deres brugere. Måske kan du komme i tanker om en problemstilling du ofte – eller blot i ny og næ – står overfor. Ellers, prøv at forhør dig hos venner og familie om de har et problem i dagligdagen, som de ønsker en løsning på. Når du har fundet en relevant problemstilling, kan du begynde processen med at finde løsningen, der skal udgøre din forretningsidé. 

  1. Hvilke eksisterende produkter/løsninger kan jeg lave en bedre udgave af? 

Det lyder måske ikke særlig kreativt, men det kan bane vejen ind på et populært marked og sikre, at du kommer godt i gang med din nye virksomhed. Det er sikkert også derfor, at mange gør det. Overvej fx hvor mange forskellige webshops med dametøj, der findes. Den samme ydelse, men med forskellig koncept, indhold, pris, kvalitet osv. Overvej også, hvordan det er stormet frem med klimavenlige versioner af alverdens produkter. Nøglen ligger i at forsøge at gøre sit produkt eller ydelse bedre eller billigere end de eksisterende på markedet. 

  1. I hvilken branche vil mine evner være mest nyttige?

Her handler det om at se indad og dykke ned i, hvilke talenter du selv har? Og det behøver ikke nødvendigvis være sådan, at fordi du er en dygtig amatørhåndværker, så skal du starte en håndværker-forretning. Tænk alternativt. Måske skal du i stedet starte en webshop, der sælger værktøj på abonnement? Eller en app, der gør det nemmere for forbrugeren at overskue, hvilken håndværker de skal vælge til deres projekter. 

  1. Hvilke brancher kunne trænge til et friskt pust?

Nogle brancher har så stærke spillere, at de nærmest er umulige at træde ind i. Her tænker vi fx på smartphone-branchen. Der er dog andre brancher, der længe ikke har oplevet fornyelse, og som sikkert godt kunne bruge frisk pust fra en ny og up-to-date virksomhed som din. Find en branche, der måske fx halter bagud i forhold til miljøet eller på andre områder, hvor samfundet har rykket sig en del de senere år, og formulér din forretningsidé med udgangspunkt i, hvordan du kan hjælpe denne brancher til fornyelse. Det kan også være en branche, hvor servicen eller kundeoplevelsen kan forbedres.


2. Undersøg markedet 

Når du har din forretningsidé på plads, er det tid til at undersøge det marked, du ønsker at træde ind på. Det er vigtigt, at du bliver klogere på, hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter. Hvis du opdager at dine produkter/ydelser drukner blandt dine konkurrenters, så bør du overveje at ændre på dine produkter/ydelser eller søge en ny forretningsidé. Det kan fx være, at du havde besluttet dig for at lave en webshop, der sælger dyremad, men du opdager, at konkurrencen er enormt hård. I stedet for almindelig dyremad kan du her overveje om du skal sælge klimavenlig dyremad eller måske målrette din webshop mod én bestemt type af dyr. 

Det er også vigtigt, at du danner dig et billede af, hvor stort markedet er. Du skal jo måske leve af det i fremtiden. 

Når du undersøger markedet, får du også en bedre forståelse for dine fremtidige kunder, og det vil stille dig stærkere, når du en dag har åbnet dørene til din nye virksomhed. 


3. Skriv en plan for din virksomhed  

En god forretningsplan kan hjælpe dig med at tydeliggøre din strategi, identificere potentielle bump på vejen, afgøre hvilke ressourcer du har brug for og evaluere potentialet i din idé. Men hvad er en forretningsplan egentlig? Det er et dokument, der beskriver din virksomhed, dens produkter/ydelser og hvordan du vil tjene penge. En rigtig stærk forretningsplan vil ofte indeholde en køreplan for de næste tre til fem år i din virksomhed. Du kan dele din forretningsplan med potentielle investorer, medarbejdere, banken eller andre, der er vigtige for, at din virksomhed kommer godt fra start. Forretningsplanen er et dynamisk dokument, der opdateres i takt med, at din virksomhed udvikler sig. Det er muligt at finde flere eksempler og skabeloner på, hvordan en forretningsplan kan struktureres på Google. 

4. Få styr på økonomien 

Lav et budget for de omkostninger, der er forbundet med at starte din virksomhed. Det vil give dig et tydeligt billede af, hvad det rent økonomisk kræver at komme i gang. I dit budget bør du inkludere alle udgifter, du regner med at have i opstarten af din virksomhed. Det kan fx være udgifter til: stiftelse, produktion, inventar, lokaler, medarbejdere, software, SKAT mv. Mange der starter virksomhed, prioriterer at holde sine udgifter på et minimum til at begynde med, og opjusterer i takt med at omsætningen i virksomheden stiger. Derfor er det slet ikke alle ovennævnte punkter, du behøver regne med fra start. 

Udover et budget for opstarten er det vigtigt, at du får styr på dine driftsomkostninger (hvilke udgifter, der er i virksomheden, når den er startet), så du sikrer, at du har nok penge til at betale dine månedlige ydelser. 

Når du har styr på, hvor meget det vil koste dig at starte din virksomhed, bør du overveje hvor pengene skal komme fra. Her er der forskellige løsninger. Du kan enten finansiere opstarten selv, du kan fremlægge din idé til venner og familie og bede om et lån, du kan tage et lån i banken, søge finansiering, jagte investorer – der er utallige muligheder.


5. Tag stilling til, hvordan du vil føre regnskab 

Når du driver virksomhed, har du pligt til at føre regnskab på ansvarlig vis. Du har også pligt til at bogføre dine indtægter og udgifter i overensstemmelse med bogføringsloven. 

Inden du starter din virksomhed, er det en god idé at tage stilling til, hvordan du vil håndtere regnskabet. Det kan nemlig være enormt tidskrævende, hvis du ikke får nogen form for hjælp eller vejledning. Mange vælger derfor at gøre brug af et regnskabsprogram og/eller alliere sig med en professionel bogholder/revisor. 

e-conomics regnskabsprogram indeholder alt, du skal bruge for at føre regnskab i din nystartede virksomhed. I e-conomic har vi skruet op for brugervenligheden og ned for den manuelle arbejdsbyrde, så du i stedet kan fokusere på andre mere værdiskabende tiltag end regnskab – fx at markedsføre din virksomhed, skabe nye kunderelationer eller udvikle dine produkter. 

Ønsker du at samarbejde med en revisor eller bogholder, så er e-conomic et rigtig godt redskab til at styrke samarbejdet. I vil nemlig begge have adgang til dit regnskab i e-conomic og kan herigennem hurtigt dele dokumenter, håndtere bilag mv. 

Vidste du, at når du vælger e-conomics som dit regnskabsprogram, så kan du oprette et ApS helt gratis. 

6. Vælg den virksomhedsform, der passer bedst 

Tag stilling til hvilken virksomhedsform du vil registrere din virksomhed under. Der findes flere forskellige virksomhedsformer, og der er fordele og ulemper forbundet med dem hver især. Det er vigtigt, at du overvejer grundigt hvilken virksomhedsform, der passer bedst til din virksomhed, da det er afgørende for hvilke regler, der efterfølgende gælder for din virksomhed. Du kan læse mere om de forskellige virksomhedsformer på erhvervsstyrelsens hjemmeside. 

7. Registrer din virksomhed

Når du har valgt, hvilken virksomhedsform du ønsker er du klar til at registrere din virksomhed digitalt på virk.dk. Derefter bliver din virksomheds oplysninger offentliggjort i CVR-registret. 

Vil du spare penge på stiftelsen af din virksomhed? Lad e-conomic klare stiftelsesprocessen for dig, og slip for papirarbejdet, så du i stedet kan bruge tid og energi på at få den bedste start med din nye virksomhed. Læs mere her.

Disclaimer: e-conomic er et regnskabsprogram, og tilbyder ikke juridisk rådgivning inden for virksomhedsstiftelse. Blogindlægget er dog verificeret af eksperter, men du bør række ud til professionelle for at få rådgivning i forhold til din specifikke situation. For professionel og kompetent rådgivning, der skal sikre dig den bedste start på dit virksomhedseventyr, tag fat i vores dygtige samarbejdspartner LegalHero.