Bogfører du dine bilag hver uge, hver måned eller bare en gang i mellem? I den nyeste Vejledning om Bogføringsloven præciserer Erhvervsstyrelsen, at bogføringen skal ske inden for løbende måned. I denne blog kan du læse mere om, hvad det vil sige – og hvordan automatiseringsfunktionerne i e-conomic kan hjælpe dig.

Hvad betyder det, at du skal bogføre løbende?
I juni 2025 opdaterede Erhvervsstyrelsen sin Vejledning om Bogføringsloven. Vejledningen er blevet mere præcis og understreger nu, at registrering af transaktioner i regnskabet ‘snarest muligt’ betyder, at bogføringen som udgangspunkt skal ske inden for løbende måned. Man bør altså ikke ’samle til bunke’ over længere tid og fx bogføre en gang hver tredje måned.

Hvem er omfattet af kravet om løbende bogføring?
Kravet om løbende bogføring gælder alle virksomheder med regelmæssige transaktioner, og det vil i praksis sige langt de fleste. Og bogføringen skal helst ske i takt med transaktionerne: Når du har en udgift, skal bilaget ind i systemet og bogføres med det samme. Enten dagligt eller måske på ugebasis – og i hvert fald inden for måneden.

Hvad kan der ske, hvis man ikke bogfører løbende?
Når Erhvervsstyrelsen og SKAT kontrollerer, om virksomheder overholder bogføringsloven, ser de ikke kun på, om bogføringen sker i et godkendt digitalt system som fx e-conomic. De vurderer også, om systemet bliver brugt løbende, og er det ikke tilfældet, kan det resultere i et påbud eller en bøde.

Bruger du e-conomic, kan du regne med, at vi overholder de gældende krav, bogføringsloven stiller til digitale regnskabssystemer. Du kan også regne med, at dine regnskabsdata bliver opbevaret sikkert. Men at bogføringen sker løbende, er dit ansvar.

Du kan se Erhvervsstyrelsens Vejledning om Bogføringsloven inklusiv de seneste opdateringer her.

Automatisering kan hjælpe dig med at overholde kravene

I en travl hverdag er det ikke ualmindeligt, at bogføringen bliver skubbet indtil fx momsfristen er lige om hjørnet. Så løbende bogføring kan måske synes besværligt og tidskrævende. Men det behøver det ikke at være – og det har også en klar gevinst: Når du bogfører løbende, er dit regnskab nemlig altid opdateret, og du har bedre overblik over økonomien.

e-conomic rummer mange muligheder for at automatisere og effektivisere rutineopgaverne. Det vil sige, at noget af det, du ellers ordner manuelt, bliver varetaget af systemet. Det kan fx gælde indtastningen af informationer, når et bilag skal posteres. Og faktisk anbefaler Erhvervsstyrelsen også, at du automatiserer bogføringen for at understøtte den løbende bogføring.

Tips til effektivisering og automatisering af din bogføring

  • Læg bilagene direkte i Inboxen
    Scan dine kvitteringer og regninger direkte til Inboxen med e-conomic-appen. Så er det let at lægge dem ind i regnskabet løbende.
  • Lad e-conomic aflæse dine bilag
    Har du Smart- eller Avanceret-pakken, kan e-conomic aflæse informationerne på dine bilag, så snart de lander i Inboxen, så du slipper for at taste – og foreslå dig, hvordan de skal posteres. Læs mere om automatisk aflæsning.
  • Find bilag med Bilagsmatch
    I Smart- og Avanceret-pakken kan systemet også finde de rette bilag til dine posteringer i kassekladden. Læs mere om Bilagsmatch.
  • Indhent bilag med Bilagsanmodning
    Mangler du et bilag til en postering fra en kollega eller medarbejder, kan du anmode om det direkte fra e-conomic. Læs mere om Bilagsanmodning.
  • Brug Bankafstemningen i e-conomic
    Få dine bankdata overført til e-conomic direkte og automatisk, så du let og løbende kan tjekke, om regnskab og bankkonto stemmer. Så behøver du ikke selv indtaste eller importere bankdata og risikerer ikke at lave fejl. Alle kan bruge digital bankafstemning i e-conomic – og har du Smart- eller Avanceret-pakken, kan du automatisere bankafstemningen, så det bliver endnu nemmere.
  • Brug Workflows til både bilag og bankafstemning
    Har du Smart- eller Avanceret-pakken, kan du sætte en række arbejdsgange og – processer på autopilot. Du bestemmer, hvordan e-conomic skal arbejde for dig, så du har fuld kontrol med automatiseringen. Læs mere om Workflows.

Skal vi hjælpe dig med at automatisere bogføringen?
Vi har flere kurser, som hjælper dig godt i gang med at automatisere og effektivisere bogføringen i e-conomic, så du lettere kan bogføre løbende:

Vi er selvfølgelig også klar, hvis du vil have hjælp til at bruge funktionerne i e-conomic. Under hjælpemenuen inde i e-conomic finder du både vores AI-chatbot, vores Support Chat og nummeret til Supporten samt forventede svartider.

Da denne blog ikke udgør juridisk rådgivning, men blot er generel og vejledende information om automatisering og løbende bogføring, anbefaler vi at du kontakter din revisor eller en advokat, hvis du har behov for konkret rådgivning om Erhvervsstyrelsens og SKATs vejledninger.