Den digitale kriminalitet er voksende i disse år. Og vi ser, at metoderne bliver mere avancerede og udspekulerede. Derfor kan det være svært at kende forskel på et svindelnummer og et godt tilbud.
Lige nu oplever vi, at svindlere opretter demo-aftaler i e-conomic, som de bruger til at sende falske fakturaer med rabat til vores kunder.
Efterfølgende ringer en person til kunden og udgiver sig for at være fra e-conomic. Personen fortæller kunderne om et særligt tilbud og beder dem betale den (falske) faktura, som de har modtaget.
Dette er et eksempel på et svindelnummer, som kan være svært at gennemskue: Personen, der ringer, virker reel og fakturaen ser ægte ud, fordi den er sendt fra post@e-conomic.com.
Der er dog nogle helt konkrete ting, du kan gøre for at undgå denne type svindel.
5 gode råd til at undgå svindel
- Tjek, om fakturaen ligger i din e-conomic-aftale
Du vil altid kunne se en faktura fra os, når du er logget ind i e-conomic. Hvis fakturaen ikke ligger i din e-conomic-aftale, så er den ikke fra os.
- Kontakt vores support, inden du foretager dig noget
Hvis et opkald virker mistænksomt, kan du altid selv kontakte vores support på 88 20 48 40 eller info@e-conomic, så kan vi undersøge, om der er grund til bekymring.
- Betal aldrig ekstra fakturaer
En faktura, som sendes uden for din kvartalsvise fakturering, er ikke fra e-conomic, selvom den måske ser ægte ud.
- Kontroller FI-koden på fakturaen
Vi bruger aldrig bankoplysninger på vores fakturaer, men et FI-kort, som altid er det samme.
- Udlever aldrig fortrolige oplysninger
Vi beder dig aldrig udlevere adgangskoder, MitID eller kontooplysninger. Hvis en person beder dig udlevere fortrolige oplysninger, er de ikke fra e-conomic.
Hvis du oplever noget mistænksomt, vil vi meget gerne høre fra dig. Du finder alle vores kontaktoplysninger på www.e-conomic.dk/support