Har du (eller arbejder du i) en mindre virksomhed med varelager, så er det afgørende at have styr på lagerbeholdningen og håndtere varer effektivt for at kunne følge med salg og indkøb.
Som lageransvarlig bør du derfor altid kunne besvare følgende spørgsmål:
- Hvilke varer er på lager?
- Hvor mange varer er bestilt?
- Hvilke varer er knyttet til hvilke ordrer?
- Hvor er varen placeret i lageret?
Har du ikke styr på dine varebevægelser, kan det føre til bestillinger baseret på gætteri, forsinkelser i ordrebehandlingen og uønskede stigninger i lagerbeholdninger – og det kan koste virksomheden tid, penge og kunder. I sidste ende kan det endda resultere i tab af vækstmuligheder.
Heldigvis kan du på en let og omkostningseffektiv måde organisere dit lager-og ordreflow bedre. Nemlig ved at bruge et regneark som Excel.
Selvom Excel ikke tilbyder automatisering på samme niveau som et dedikeret lagerstyringssystem, er det en fremragende begyndelse på at få et bedre overblik og opnå bedre processer.
Excel kan fungere som en god overgangsløsning, indtil du er klar til at implementere et mere automatiseret system, og giver dig en god og basal mulighed for at holde styr på både lagerbeholdning, lagerværdi og åbne ordrer, hvilket kan øge kundetilfredshed og fremme vækst. Men hvordan kommer du i gang?
Begynd med vores skabelon
Et godt sted at starte er at downloade vores skabelon til lagerstyring. Dette værktøj hjælper dig med at få overblik og systematisere din lagerbeholdning direkte i Excel.
Sådan bruger du skabelonen:
Udfyld de tre ark med varer, ordrer og placeringer.
- For inventararket anbefales det at inkludere: SKU-numre, varenavne, opbevaringssteder, enheder, antal på lager, genbestilte varer, kostpriser, salgspriser og lagerværdi.
- Til plukkelistearket skal du tilføje: Ordrenumre, SKU-numre, produktnavne, antal varer til ordrer, lagerstatus, enheder og opbevaringssteder.
- Opbevaringsarket bør indeholde: Opbevaringsnavne, beskrivelser af pladser, placeringer samt mål.
Bogfør ændringer løbende.
- For at opnå succesfuld og effektiv lagerstyring er det afgørende, at du løbende registrerer enhver ændring i varelageret. Da regneark er statiske værktøjer, skal du manuelt sørge for at opdatere dem – ideelt set, hver gang der sker en varebevægelse ind eller ud af lageret. Dette skal du gøre for at undgå situationer, hvor du risikerer at bestille enten for få eller for mange varer på grund af manglende opdatering. Derfor bør opdatering af dine tre faner i Excel-arket integreres som en fast del af din daglige arbejdsrutine.
Psssssst….
Ønsker du bedre overblik og mere automatiserede processer, når det kommer til din lagerstyring, så kan digital lagerstyring være en bedre og mere passende løsning til dine behov. Læs mere om e-conomics lagerløsning Lager af Rackbeat, som kan tale sammen med dit regnskab i e-conomic og spare dig tid, samtidig med at fejl minimeres.