Når du skal betale dine udenlandske leverandørfakturaer i banken kan det hurtigt blive en dyr affære. Det vil vi gerne gøre noget ved. Derfor har vi i samarbejde med betalingsinstituttet November First udviklet en løsning, der samler bogføring og betaling i ét system samtidig med, at du kan spare penge på dine udenlandske betalinger.

I dette indlæg vil Martin Bergholdt, Strategy Principal i e-conomic, fortælle mere om Smart Pay og hvilke fordele, du som bruger kan opnå med løsningen.

Hvad er Smart Pay og hvilke fordele er der at hente for vores brugere?

“Smart Pay er en løsning, der gør det utroligt nemt og hurtigt at betale og bogføre leverandørfakturaer i én samlet arbejdsgang. 

Hvis jeg skal fremhæve tre store fordele ved Smart Pay er det: 1) du sparer tid på dine arbejdsgange, fordi du kan betale leverandørfakturaer direkte i dit regnskabsprogram, uden at skulle logge ind i banken, 2) du eliminerer manuelle fejl, der kan opstå når du skal indtaste betalinger selv og 3) du kan spare penge på både gebyrer og vekselkurs, når du har at gøre med udenlandske leverandørfakturaer.”

Kan du fortælle mere om fordelene for brugere med udenlandske betalinger?

“Med Smart Pay kan du allerede ved første transaktion spare penge i forhold til bankerne, når du har med udenlandske fakturaer at gøre. Det skyldes, at vi i samarbejde med November First kan tilbyde både et billigere transaktionsgebyr og en bedre vekselkurs.

Helt konkret, så ser vi at de fleste banker tager omkring 50 kr.  i transaktionsgebyr, når man gennemfører en udenlandsk transaktion*. Med Smart Pay tager vi kun 40 kr. i transaktionsgebyr – så der er allerede en besparelse for de fleste på mindst 20 pct. her.

Udover besparelserne med Smart Pay, vil du som kunde med udenlandske betalinger også opleve en hurtigere og mere korrekt bogføring af dine betalinger. Vi sørger for, at valutakursen på bogføringen af betalingen er 1:1 med den faktiske kurs og derfor det samme beløb som det, der er betalt i banken. Det gør bankafstemningen meget lettere, da beløbene nu matches fra start.

Hvorfor har I valgt at samarbejde med November First om denne løsning?

“Smart Pay er en løsning der kræver, at man som virksomhed har licens af Finanstilsynet til at håndtere betalinger – og det har November First. Samtidig er det den eneste virksomhed på markedet, som har det samme sikkerhedsniveau som Mobilepay og Nets.

Og så er det den løsning på markedet, der bedst dækker størstedelen af vores kunders behov – specielt de behov der opstår, når man har udenlandsk samhandel eller har mange betalinger.

I samarbejde med November First kan vi give vores kunder den mest komplette løsning, som giver dem et bedre overblik og mere kontrol over ens betalinger.”

Hvad er fremtiden for vores kunder med Smart Pay?

“Vores brugere kan bruge Smart Pay per betaling, og det kan gratis tilføjes til ens e-conomic aftale. Men vi tilbyder også en abonnementsløsning, som er rettet både mod de brugere, der har mange eller store udenlandske betalinger. Med abonnementsløsningen får man yderligere rabat på transaktionsgebyret og en vekselkurs, der altid er mindst 20% billigere end i bankerne.”

Og ifølge Martin Bergholdt er ambitionerne klare. Smart Pay skal være den mest almindelige måde for danske virksomheder at betale deres leverandørfakturaer på. 

“Vi glæder os til at byde en masse nye kunder velkommen på Smart Pay og bidrage yderligere til automatiseringen med arbejdet omkring regnskab og den finansielle drift hos danske virksomheder”.

e-conomic vil, med Smart Pay, flytte standarden for automatisering af betalinger, ved at rykke økonomisystemet og banken endnu tættere på hinanden. Det gør vi, ved at muliggøre betaling af leverandørfakturaer direkte i e-conomic, så du ikke behøver at logge på netbanken. Når du har godkendt, klarer e-conomic betalingen. 

Læs mere eller opsæt Smart Pay allerede i dag.

* Med udenlandsk transaktion mener vi en transaktion, der ikke er en lokal konto-til-konto, en FIK-betaling eller en euro-sepa betaling.