I e-conomic er der de seneste år kommet større og større fokus på, hvordan vi som virksomhed kan identificere vores egne CO2-udledninger og arbejde mere bæredygtigt. Derfor lancerede vi vores første Sustainability-rapport i 2021 og lancerer snart 2022-rapporten, hvor vi dykker ned i de initiativer, vi allerede har igangsat, men også de områder, hvor vi har et stykke arbejde foran os.
I dette indlæg vil vi dele ud af den viden, som vi har fået ved at sætte bæredygtighed øverst på dagsordenen. Helt konkret skal det handle om, hvordan du kommer godt i gang med dit eget klimaregnskab.
Hvad er et Klimaregnskab?
Hvis du ikke allerede har oplevet det, så vil forventningerne til din virksomheds arbejde med klima og miljø stige i de kommende år. Det er både kunder, samarbejdspartnere og endda lovgivningen, der vil stille større og større krav. Og derfor er det vigtigt at sætte fokus på din virksomheds klimaaftryk og få identificeret hvilke udfordringer, I kan tackle med det samme og hvilke, der kræver lidt mere arbejde.
Før din virksomhed kan arbejde aktivt med jeres klimaaftryk, skal I først finde ud af, hvor I er i dag.
Jeres klimaregnskab afhænger af, hvilken branche I arbejder i, og hvor jeres største udledninger kommer fra. Derfor er der ikke en fast guide til, hvordan din virksomheds klimaregnskab skal se ud. Men der er alligevel et fælles sted at starte for at udregne din virksomheds klimaaftryk.
Her kan din virksomhed starte
Din virksomheds klimaregnskab kan udarbejdes på mange forskellige måder. I e-conomic følger vi den internationale standard indenfor klimaregnskaber, Greenhouse Gas (GHG) protocol, og har brugt software fra Worldfavor til at indsamle data og beregne vores CO2-aftryk.
Det kan virke uoverskueligt at skulle kaste sig ud i de store beregninger. Derfor har vi lavet en liste over, hvordan du kommer godt i gang. Vi er kommet i mål med at identificere vores egne CO2-udledninger og næste skridt er nu at identificere manglende udledninger fra vores leverandører. Ved at tage et skridt ad gangen kommer vi tættere på en bæredygtig klimapolitik for virksomheden – og det samme kan du.
5 trin til et klimaregnskab
- Start med at beslutte, hvad du vil inkludere i dit klimaregnskab (og hvad du vil udelade). Det kan fx være relevant, hvis du har flere faciliteter
- Inddel dit klimaregnskab i Scope 1, 2 og 3 (direkte og indirekte emissioner)
- Kortlæg og indsaml data om jeres CO2-udledning
Tip: Nogle af informationerne kan I finde på fakturaer
- Udvælg relevante emissionsfaktorer og beregn jeres klimaaftryk
(Find fx en beregner hos Energistyrelsen). - Saml alle informationer i et klimaregnskab for virksomheden.
Digital bæredygtighed og drift
Det kan være svært at identificere de største klimasyndere. Derfor er det vigtigt at starte med at kortlægge jeres udledninger og bruge denne viden til evt. at igangsætte initiativer. I 2021 og 2022 har vi i Visma e-conomic fx sat disse initiativer i søen, da vi kunne se, at de kan reducere vores udledning væsentligt:
E-waste projekt: I 2021 lancerede vi vores e-waste projekt, hvor vi sørger for, at virksomhedens elektroniske enheder bliver givet til velgørenhed eller bliver genbrugt på den rigtige måde. Samtidig fik vores medarbejdere også mulighed for at indlevere gammel elektronik til samme ordning.
Drift: I 2021 flyttede e-conomic ind, sammen med andre Visma-virksomheder, i vores nye kontorbygning i Carlsbergbyen. Bygningen er DGNB guld-certificeret ud fra flere bæredygtige kriterier såsom vores solceller på taget, opsamling af regnvand og tæpper lavet af fiskenet og plastikflasker. Derudover samarbejder vi med Meyers kantine om at reducere madspild og øge mængden af økologi.
Hvis du nogle spørgsmål til Visma e-conomics Sustainability-rapport, kan du kontakte vores Sustainability manager Nicoline Weih på Nicoline.weih@visma.com.
Få hjælp og læs mere
Find skabeloner til at udarbejde dit eget klimaregnskab hos Dansk Erhverv og på CSR.dk.
Vil du gerne vide mere om vores tiltag på klima og andre vigtige områder?
Så kan du læse hele Sustainability-rapporten for 2021.