Dette blogindlæg er del 2 i vores lille serie af “Ting du skal vide, hvis du selv vil føre regnskabet”. hvis du ikke har læst første del så kan læse det her.
Et bilag skal altid gå i nul
Hele dit regnskab er grundlæggende baseret på bilag. Et bilag kan defineres som en
regning, kvittering eller faktura for enten en indtægt eller en udgift i din forretning.
Når du fx har købt en lagkage til dine medarbejdere, er kvitteringen dit bilag.
Og tilsvarende, når du har solgt en vare/ydelse til en kunde, er kundens faktura dit
bilag.
Det er en regel i det dobbelte bogholderi, at bilagsbalancen skal gå i nul, når du bogfører. Det betyder bl.a., at enhver transaktion medfører minimum 2 posteringer i dit regnskab, og at du altid skal bogføre bilaget, så debet og kredit er lige store.
Se eksemplet i vores tidligere blogindlæg: Debet og kredit: Lær forskellen at kende.
Hvis du er kunde i e-conomic, har du adgang til funktionen Digitale bilag (Indscanning)
uanset hvilken af vores pakker du har valgt. Digitale bilag er skabt til at hjælpe dig med at holde styr på dine bilag, så du altid har dokumentation på dine udgifter. Funktionen gør det muligt at
scanne dine bilag (fx kvitteringer) ind i e-conomic og vedhæfte dem til de posteringer,
de vedrører. På den måde mister du aldrig et bilag og sparer også din revisor for meget
arbejde. Og måske endnu vigtigere sørger du for, at du lever op til bogføringslovens krav om digital bilagshåndtering.
En postering er en bevægelse
Ordet “postering” bliver ofte forvekslet med bilag, men i virkeligheden dækker
“postering” over, hver gang et bilag “rammer” en konto.
Når bageren sælger en lagkage, er fakturaen for salget hans bilag. Bilaget bogføres på
bagerens bankkonto (1. postering = debet), omsætningskonto (2. postering = kredit) og
på momskontoen (3. postering = kredit). Han ender i dette tilfælde altså med 3
posteringer, når han bogfører ét enkelt bilag.
Tilføj e-conomic regnskabskalender
Hvis du gerne vil holde dig opdateret på alle de vigtigste deadlines for din virksomhed, anbefaler vi at du intergrér e-conomics regnskabskalender i din egen- eller din virksomheds kalender. Det giver dig et hurtigt og nemt overblik over de alle vigtige regnskabsdatoer i det kommende år.
Held og lykke med dit regnskab.
Vil du vide mere?
Dette er slut på anden del af vores lille blog-serie ““Ting du skal vide, hvis du selv vil føre regnskabet”, hvis du godt kunne tænke dig, at læse vores sidste kapitel i serien, der omhandler bilag og posteringer, så kan du finde vores tredje og sidste del af serien her.