Du har netop startet en virksomhed, og står over for at føre din fantastiske forretningsidé ud i livet. Men hvordan får du egentlig omsat din idé til virkelighed, og således skabt en succesfuld forretning? Svaret ligger i udarbejdelsen af en forretningsplan.

Som nystartet virksomhed har du brug for et effektivt økonomisystem, der kan lette den administrative arbejdsbyrde og sikre, at du lever op til gældende lovgivning, så du kan fokusere på at udvikle din forretning. Med e-conomic får du branchens bedste økonomisystem til små virksomheder.

Hvad er en forretningsplan?

En forretningsplan omtales ofte som “din køreplan for virksomheden”. Det er et dokument, der beskriver din virksomhed, dets mål og strategi for at opnå succes. Forretningsplanen indeholder typisk:

  • Resumé (executive summary)
  • Beskrivelse af din virksomhed
  • Markeds- og konkurrentanalyse
  • Forretningsmodel og strategi
  • Budget
  • Finansiering

Vi går i dybden med, hvad hvert punkt bør centrere sig omkring, når vi præsenterer vores trin-for-trin-guide til at lave en forretningsplan senere i blogindlægget. Først er det dog relevant at afklare, hvorfor du bør udarbejde en forretningsplan.

Hvorfor en forretningsplan?

Udover at en forretningsplan ofte er et krav fra investorer og långivere, er det et enormt effektivt værktøj til at styre din nystartede virksomhed mod succes. En forretningsplan giver dig nemlig et klart billede af, hvad du ønsker at opnå, og hvilke trin du skal tage for at nå dertil.

Trin-for-trin guide til din forretningsplan

Nu er det blevet tid til, at vi dykker ned i, hvordan du helt konkret udarbejder en forretningsplan til din nystartede virksomhed.

Start med et resumé (executive summary)

Et af de vigtigste punkter i din forretningsplan er dit resumé – også kaldet executive summary. Det er en kort opsummering af din forretningsplan, og det har til formål at sætte rammerne for planen samt fange læserens interesse. Selvom resuméet ofte præsenteres først, giver det god mening at skrive det, når du har hele planen på plads.

Beskriv din virksomhed

Næste skridt i forretningsplanen er at beskrive din virksomhed. Oftest vil det indebære informationer, såsom virksomhedens:

  • navn, etableringsår og geografiske placering
  • forretningsidé og kernekompetencer
  • mål og vision
  • baggrund og udvikling
  • ejerskabsstruktur og kernemedarbejdere
  • nuværende status og fremtidsplaner

Det er selvfølgelig vigtigt at slå fast, hvad din virksomhed hedder, hvornår den er blevet etableret, og hvor i verden du har hovedkontor. Dernæst kan du med fordel præsentere, hvad idéen bag virksomheden er, samt hvilke produkter/ydelser du sælger.

Under punktet “mål og vision” skal du kort beskrive, hvad din virksomhed gør lige nu (din mission) og hvad du ønsker at opnå på sigt (vision). Sådan illustrerer du tydeligt, hvad virksomhedens mål, retning og ambitioner er.

Det er også relevant at inddrage en oversigt over din virksomheds historie – herunder vigtige milepæle, og den udvikling, der har formet virksomheden indtil nu.

Forklar gerne hvem, der ejer og leder virksomheden, og specificér deres roller. Inkludér herudover andre vigtige medarbejdere, hvis deres kompetencer er afgørende for din virksomheds succes.

Til sidst er det en god idé at tage temperaturen på din virksomhed med en status på, hvordan det ser ud på nuværende tidspunkt – fx hvilke eventuelle udfordringer du har mødt, samt hvilke resultater du indtil videre har opnået. Herefter giver det mening at tilføje, hvad dine fremtidsplaner er, og hvordan du planlægger at nå dem.

Lav en markeds og -konkurrentanalyse

Det er vigtigt at forstå det landskab, din virksomhed opererer i, for at have de bedste forudsætninger for at positionere sig fordelagtigt – og selvfølgelig for at vise potentielle investorer, at du har lavet din research og er klar til at indtage markedet. Med en markeds- og konkurrentanalyse – som en del af din forretningsplan – kommer du i dybden med, hvordan dit marked fungerer, og hvem dine konkurrenter er. 

Som en del af markedsanalysen er det relevant at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvor stort er markedet? Og hvad er potentialet for vækst?
  • Hvem er dine ideelle kunder? (Hvor bor de? Hvad interesserer de sig for? Hvad er deres købspræferencer?)
  • Hvilke behov/problemer løser dine produkter/ydelser for målgruppen?
  • Hvilke relevante tendenser er der i markedet?

Som en del af konkurrentanalysen er det vigtigt, at du undersøger følgende:

  • Hvem dine vigtigste konkurrenter er (både direkte konkurrenter, der sælger de samme produkter/ydelser som dig, og indirekte konkurrenter, der dækker de samme behov, men med andre løsninger)
  • Hvad dine konkurrenter styrker og svagheder er (sammenlign jeres forretningsmodel, produkter, strategi, økonomi, m.v.) 
  • Hvordan din virksomhed står i forhold til konkurrenterne – eller med andre ord: hvordan du skiller dig ud, og hvad dine konkurrencefordele er. 
  • Hvor stor en andel af markedet hver konkurrent har (hvis muligt)

For at opnå det bedste resultat af din markeds- og konkurrentanalyse er det vigtigt, at du i så høj grad som muligt anvender data og statistikker til at underbygge dine argumenter.

Forklar din forretningsmodel og strategi

Både din forretningsmodel og strategi er vigtige hjørnesten i din forretningsplan.

Med forretningsmodellen beskriver du, hvordan din virksomhed tjener penge – fx gennem abonnementer eller en særlig prisstrategi. Du forklarer yderligere, hvad der gør dine produkter/ydelser unikke, hvordan du når ud til kunderne med dine produkter samt opbygger og vedligeholder et godt kundeforhold. Herudover er det vigtigt at komme ind på, hvordan du varetager dine daglige nøgleaktiviteter som produktion og marketing. Det giver også mening at præsentere dine nøglepartnere og deres bidrag samt de vigtigste ressourcer, der sikrer virksomhedens drift. Det kan fx være, at din virksomhed sælger bæredygtigt legetøj. Her er det relevant at præsentere de fabrikker, der producerer legetøjet, dem der tager sig af distributionen, dem der sikrer, at legetøjet sælges til kunder, m.v. 

Til sidst kan du forklare, hvordan du optimerer udgifterne i din virksomhed for at tydeliggøre, hvordan du skaber økonomisk værdi.

Lav et budget

Et budget er endnu en vigtig del af din forretningsplan, fordi det viser, hvordan din virksomhed vil styre sine indtægter og udgifter. Et godt budget hjælper dig også med at fastsætte finansielle mål og træffe informerede beslutninger om fx ressourceallokering. Det giver samtidig investorer og långivere tillid til, at du har en konkret plan for at styre virksomhedens økonomi effektivt. Du kan læse mere om, hvordan du laver et budget til din nystartede virksomhed her.

Udarbejd en plan for finansiering

Til sidst skal du udarbejde en plan for, hvordan du vil finansiere din virksomhed. Dette indebærer at fastslå den mængde penge, din virksomhed har brug for at starte (kapitalbehov) og beskrive, hvordan du planlægger at rejse den nødvendige kapital gennem lån, investeringer eller andre midler. En solid finansiel plan vil give investorer og långivere tillid til, at du kan opnå økonomiske mål og sikre virksomhedens succes.