ny bogføringslov

En ny bogføringslov er endeligt vedtaget. Og det kan blive en udfordring for mange, da der medfølger en række krav til virksomheders procedurer og processer. 

Men den nye lovgivning giver også en række gevinster. Bl.a. bliver det nemmere at automatisere bogføringen og spare tid på manuelle opgaver. Og så får du også et bedre overblik over din virksomheds aktiviteter.

Vi har tidligere skrevet om det fremsatte lovforslag, som du kan læse her. Da der ikke er de store ændringer til dette ift. den vedtagede lov, vil vi her i stedet sætte spot på de punkter i loven, der kan have den største indflydelse på din måde at føre forretning på.

ny bogføringslov lovtekst

Fra 1. juli gælder eksisterende krav med tilføjelser om udvidet definition af Regnskabsmateriale

Den nye bogføringslov træder allerede i kraft i år. Fra 1. juli gælder både krav, der omtrent svarer til den gældende lovgivning, men også nye krav, som fx en udvidelse af definitionen af Regnskabsmateriale.

Fremadrettet vil Regnskabsmateriale også dække over opbevaring af dokumentation for:

  • Oplysninger i noter og ledelsesberetning mv.
  • Beskrivelser af virksomhedens bogføringsprocedurer.

Fra 2024 og frem skal din virksomhed føre digitalt regnskab

Det helt store emne i den nye bogføringslov er, at danske virksomheder fremadrettet skal omlægge sine manuelle regnskabsprocesser til digitale løsninger. Digitaliseringen fremhæves flere steder i lovgivningen, bl.a. i lovpunkterne:

  • Digital bogføring af transaktioner
  • Digital opbevaring af registreringer og bestemte bilag
  • Anvendelse af et registreret og godkendt, digitalt bogføringssystem.*

E-fakturering

Endnu et krav i den nye bogføringslov er, at digitale bogføringssystemer skal kunne understøtte modtagelse og afsendelse af e-fakturaer. Dertil kan der på sigt blive besluttet, at virksomheder skal bruge e-fakturering ved køb og salg.

I e-conomic har alle vores kunder mulighed for at sende og modtage e-fakturaer helt gratis. Det er både mere sikkert og giver langt færre manuelle processer.

Lev op til de nye krav i bogføringsloven med e-conomic

Selvom lovgivningen om digital bogføring og opbevaring af bestemte bilag ikke gælder fra den 1. juli, er det en god ide allerede nu at tage stilling til, om du har det rette regnskabssystem, der varetager din forretnings interesser.

I e-conomic får du de funktioner, du skal bruge for at føre et digitalt regnskab. Med i alle vores pakker følger nemlig funktionerne Bilagsanmodning og Indscanning, som gør det nemt for dig at indsamle og scanne dine bilag digitalt, samt giver dig mulighed for sikker opbevaring af dine bilag.

Digitalisering af dit regnskab giver mange fordele

Vil du gerne allerede nu drage fordel af den digitale udvikling og automatisere dit regnskab? Så skal du læse med her.

Med Smart-pakken i e-conomic får du nemlig mulighed for at få den mest effektive arbejdsgang og en mere fleksibel bogføring, der giver dig et bedre overblik over din virksomheds økonomi og mere tid i hverdagen.

Fx. kan e-conomic selv aflæse bilag, give dig forslag til kontering, matche bilag med posteringer og gøre bankafstemningen nemmere.

Du kan også downloade den fulde guide til automatisering af dit regnskab og få endnu flere tips til, hvordan du kan spare tid i hverdagen, ved at digitalisere bogføringen.

Læs mere om vores forskellige pakker og find netop den, der passer til din forretning. Så kan du allerede nu leve op til de nye regler og i stedet fokusere på at optimere din virksomhed med nye, digitale løsninger.

Her er næste skridt

Bogføringsloven indeholder mange punkter, og vi venter stadig svar på nærmere detaljer om flere af lovpunkterne fra Erhvervsstyrelsen. Vi sørger for at opdatere dig løbende, når der kommer nye informationer, så vi sammen kan være på forkant af lovgivningen.

Forventet tidslinje for implementering

  • Fra 1. februar 2023 skal eksisterende udbydere af digitale bogføringssystemer tilpasse sig de nye krav. Herunder, at de skal være anmeldt til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023
  • Fra tidligst 1. juli 2024 (gælder for selskaber i regnskabsklasse B, C og D) og fra tidligst 2026 (gælder for selskaber i regnskabsklasse A, med en omsætning på over DKK 300.000) bliver kravet om digital bogføring og opbevaring indført.

Vil du have flere nyheder som denne direkte i din inbox? Så skriv dig op til vores nyhedsbrev.


* Virksomheder med en årlig nettoomsætning på 300.000 DKK eller derunder i to følgende år, og som ikke har pligt til at udarbejde årsrapporter, er undtaget kravene om digital opbevaring og registeringer af bilag samt anvendelse af et digitalt regnskabsprogram.

*Opdateret med nye datoer for forventet tidslinje for implementering den 07.02-2023.