Fra 2024 er der kommet nye momsregler, som er afgørende at forstå og indrette sig efter for at overholde regnskabsloven.
Europa-Kommissionen har lavet nye momsregler baseret på “VAT in the Digital Age” – også forkortet ViDA-direktivet. Direktivet indeholder en række ændringer til momsrapportering, som træder i kraft fra januar 2024 til januar 2028.
For EU-virksomheder betyder det, at de fra 2024 skal indrette sig efter en række nye momsregler for at sikre compliance og dermed undgå sanktioner.
De nye momsregler for 2024 har til formål – gennem digitalisering – at gøre momssystemet mere effektivt for virksomheder på tværs af EU-landene.
Derudover ønsker ViDA-direktivet at reducere tabt momsindtægt, som i 2020 var på 93 milliarder euro som følge af momssvindel.
I denne artikel gennemgår vi de nye regler og fortæller, hvordan din virksomhed kan overholde dem.
Oversigt over de tre nye momsregler for 2024
Der er grundlæggende tre store ændringer i momsreglerne fra 2024.
- Digital rapportering og compliance: EU’s ViDA-direktiv
ViDA-direktivet har til formål at gøre momsrapporteringer mere moderne, automatiske og lettere på tværs af EU-landene.
Derfor kan virksomheder i EU’s medlemslande fra 2024 lave e-fakturering uden godkendelse af skattemyndighederne i det pågældende land.
Mens det fra 2024 er en mulighed at foretage e-fakturering i EU, bliver det fra 2028 et lovkrav. Derfor er det vigtigt, at du allerede nu opdaterer din virksomheds faktureringssystemer, så de lever op til de nye regler.
Når din virksomhed skal leve op til ViDA, skal du opdatere virksomhedens faktureringssystem, såfremt det nuværende ikke er kompatibelt med e-fakturering. Her kan din virksomhed fx. bruge e-conomic, som lever op til alle regler og standarder fra EU-direktivet.
- Nationale ændringer
De nye regler prøver at strømline momsfritagelserne og fakturering på tværs af EU-landene for at komme svindel til livs og dermed mindske tabet af momsindtægt.
ViDA-direktivet har lavet de overordnede rammer og mål, som er gældende for alle medlemslande. Det gælder blandt andet:
- Obligatorisk e-fakturering fra 2028 (muligt fra 2024)
- Digital rapportering fra januar 2028 (skal implementeres fra 2024)
- Udvidelse af One Stop Shop-ordningen (OSS)
- Omvendt betalingspligt
Hvert medlemsland har lov til at tilpasse sig, så længe de overholder direktivets overordnede rammer. Det gælder fx justeringer i forhold til, hvilke varer der er momsfritaget.
Danmark vil derfor se på direktivet og lave ændringerne i momsreglerne herfra, hvorfor du skal holde øje med ændringer. e-conomic vil også løbende informere om danske ændringer.
3. Renter på moms- og afgiftskorrektioner
De nye momsregler for 2024 har også medført opdaterede regler omkring, hvornår og hvordan renter beregnes på moms- og afgiftskorrektioner.
De nye momsreglerne siger blandt andet:
- Renter beregnes på skyldige moms- og afgiftsbeløb, der ikke er betalt til tiden
- Renter beregnes på beløb som følge af korrektioner
- Renterne starter den dag, den oprindelige betalingsfrist udløber
- Rentesatsen fastsættes af SKAT, men kan ændres
Her skal din virksomhed være opmærksom på, hvordan manglende betalinger og korrektioner påvirker virksomhedens økonomi og samlede likviditet. Det kan sikres ved at have et godkendt og professionelt regnskabssystem samt træning af dine medarbejdere i de nye regler.
Praktiske tips – sådan håndterer du nye momsregler for 2024
Hvis du vil være på forkant med de nye momsregler, kan du lave en række tiltag, som gør din virksomhed klar til at overholde de nye regler. Vi har derfor samlet nogle praktiske tips.
Forstå ViDA-direktivet
Du og relevante medarbejdere som økonomimedarbejdere og revisorer gør klogt i at læse EU’s officielle dokumentation om ViDA-direktivet.
Her står alle regler, og du kan få en dybere forståelse for, hvilke mekanismer omkring moms der ændrer sig, og hvordan det påvirker din virksomheds momsrapportering.
Opdater jeres systemer
Du skal sørge for, at virksomhedens økonomi- og ERP-systemer er opdaterede, så de kan håndtere de nye momsregler. Måske skal du have fat i virksomhedens softwareleverandør eller IT-afdeling for at sikre, at systemerne er godkendte og opdaterede.
Rådgivning og træning
Nogle af direktivets regler gælder fra 2024, mens andre først bliver et lovkrav i 2028. Ved at træne medarbejdere som compliance-koordinatorer, ESG-ansvarlige og CFO’er i både nye og kommende regler, kan din virksomhed holde sig opdateret.
Brug intern træning i dine salgs- og regnskabsafdelinger, så de kan overholde de nye regler og udføre arbejdet omkring fakturering og indberetning i praksis.
Det kunne fx. være:
- Hvordan laver du en e-faktura?
- Hvordan fungerer digital rapportering i vores faktureringssystem?
- Hvilke danske regler skal virksomheden kende til i forhold til momsfritagelse og omvendt tilbagebetalingspligt?
Det er en god investering, da konsekvensen ved at overtræde reglerne kan være sanktioner med bødestraf og renter på ubetalte bøder.
Gennemgå nationale ændringer
Selvom Danmark skal følge ViDA-direktivet, må Danmark godt lave ændringer, som kan påvirke din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du også tjekker de danske ændringer omkring momsfritagelser og omvendt betalingspligt.
Eksempler på, hvordan de nye momsregler påvirker din virksomhed
Så hvordan påvirker de nye momsregler din virksomhed? Lad os komme med nogle praktiske eksempler.
Digital rapportering
Har din virksomhed handel med andre EU-lande, skal du sikre, at dit faktureringssystemer er opdateret efter de nye regler.
Et nyt digitalt rapporteringssystem (DRR) vil erstatte de tidligere systemer for intra-community transaktioner fra 2028, hvor du skal du overholde kravene. Det er ligeledes et krav, at implementeringen af det nye digitale rapporteringssystem starter i 2024.
Det kan betyde, at du skal implementere nye regnskabssystemer, som automatisk indsender momsdata til Skattestyrelsen.
Den digitale rapportering lægger sig op ad målsætningen om at have automatisk erhvervsrapportering, hvor regeringen forventer, at danske virksomheder kan opnå store administrative besparelser i forbindelse med fakturahåndtering.
Omvendt betalingspligt
Omvendt betalingspligt er en momsordning, hvor køberen er ansvarlig for at indberette og beregne momsen til Skattestyrelsen.
I de nye regler er der indført omvendt betalingspligt for teleydelser, som leveres til afgiftspligtige videreforhandlere.
Teleydelser dækker over:
- Telefoni
- Internet
- TV-udsendelser
- Elektroniske kommunikationstjenester
Afgiftspligtige videreforhandlere er virksomheder, som køber teleydelser med henblik på et videresalg eller som et led i deres forretning.
Her er det videreforhandlere, der skal beregne og indberette momsen for at mindske svindel og momsunddragelse og dermed være med til at reducere tabt momsindtægt.
Sælger din virksomhed teleydelser til andre virksomheder, skal du derfor ikke opkræve moms på fakturaerne, da køberen beregner og indberetter til skattemyndighederne.
Dermed skal medarbejdere, der sidder med fakturaer orienteres og trænes i dette som følge af de nye momsregler.
Vigtige deadlines og compliancekrav
Nogle af ViDA-direktivets regler er trådt i kraft fra 2024, mens andre først bliver gældende fra 2025 eller 2028. Derfor kan det være svært at finde rundt i, hvornår hvilke regler træder i kraft.
Vi har lavet en oversigt over vigtige datoer, så din virksomhed kan blive compliant.
Januar 2024
- ViDA-direktivet træder i kraft
- Alle EU-lande skal begynde at implementere kravene til digital rapportering (først gældende fra 2028)
- Det er muligt at e-fakturere uden godkendelse fra skattemyndighederne
- Omvendt betalingspligt på teleydelser træder i kraft
- Nationale ændringer i momsfritagelser (tjek op på Danmarks ændringer)
Januar 2025
- Regler for platforme, der tilbyder korttidsudlejning og passagertransport. Platformene skal opkræve og indberette moms, når leverandøren ikke gør.
- Udvidelse af One Stop Shop-ordningen (OSS), så den omfatter flere B2C-leverancer
Januar 2028
- E-fakturering bliver obligatorisk
- Det nye digitale rapporteringssystem skal være fuldt implementeret
Sådan kommer du i gang
Er du ikke opdateret på de nye momsregler for 2024 endnu, er det ikke for sent. Det kan være tidskrævende at komme i gang, men det er en nødvendighed for at overholde EU-direktivet og dermed også lovgivningen.
Vi har et par gode råd til, hvordan du og dine medarbejdere nemmest kommer i gang med at implementere de nye momsregler.
Lav en tidsplan
Lav et skema for, hvornår og hvordan de nye regler skal implementeres. Læg systemopdateringer, træning af medarbejdere og ændringer ind i en tidsplan.
Du behøver ikke at implementere alle regler på én gang. Nogle dele af direktivet træder først i kraft i 2028, men det er altid klogt at være forberedt.
Få professionel rådgivning
Du kan rådføre dig med en ekspert inden for moms for at få professionel rådgivning omkring de nye regler, og hvordan de påvirker din virksomhed.
Måske er det ikke alle dele af direktivet, som påvirker organisationen, og her kan en ekspert tage udgangspunkt i din virksomhed og hjælpe med, at den overholder reglerne.