Forestil dig dette: Du har glemt at følge op på et tilbud til en af dine største kunder. Og nu har kunden købt hos en anden leverandør. Hvordan kunne det ske? Og hvordan sørger du for, at det aldrig sker igen?

Svaret er simpelt: Du får et CRM-system. CRM står for Customer Relationship Management, og det er et system, hvor du kan gemme al nyttig information om dine eksisterende og potentielle kunder, så du altid har det fulde overblik.

Med et CRM-system er det slut med bunker af post-its på skrivebordet, rodede kalendernotater og uoverskuelige Excel-ark, hvor vigtige informationer nemt forsvinder. Kort sagt: Det er er slut med at misse gyldne chancer for at skaffe nye kunder, styrke relationer og sælge mere.

Et CRM-system er altså et uundværligt værktøj i salgsprocessen. Men det kan også bruges til at styrke jeres marketing og kundeservice. Og hvis du integrerer dit regnskabsprogram med et CRM-system, er der mange gevinster at hente for både din virksomhed og dine kunder. Her får du 6 af de vigtigste:

  1. Kortere fra tilbud til ordre. Du kan integrere et CRM-system 100% med e-conomic. Det betyder, at du kan reducere tiden fra tilbud til ordre og mindske risikoen for fejl i tilbudsfasen. I CRM-systemet kan du se fakturabeløb og fakturalinier fra e-conomic, så du hele tiden har det fulde overblik over den enkelte kunde.
  2. Spar tid og bliv mere effektiv. Du får en række automatiserede salgsprocesser foræret. Det betyder, at du sparer tid og bliver mere produktiv, fordi du ikke behøver at indtaste den samme information flere gange.
  3. Skab nye kunder og sælg mere. Al information om dine kunder opbevares ét sted og kan opdateres løbende. Selv når en sælger er ude af huset, kan CRM-systemet opdateres med den seneste information fra et kundemøde på tablet eller smartphone.
  4. Følg op på alle tilbud.  Når du opretter et tilbud, kan du gemme det direkte på et kundekort med en reminder om opfølgning i sælgerens kalender. På den måde glemmer I aldrig at følge op på et potentielt salg.  
  5. Bedre kundeservice. Du bliver i stand til at yde langt bedre kundeservice, fordi alle medarbejder altid har adgang til den samme viden. Det betyder, at I slipper for at skulle lede efter informationer i forskellige programmer eller hos kollegaer, når en kunde kontakter jer med en udfordring.
  6. Mere loyale kunder. Din virksomhed bliver både nemmere og mere professionel at handle med, fordi du får et redskab til at optimere din dagligdag og prioritere opgaver. Det betyder, at du kan skabe bedre kundeoplevelser og større kundeloyalitet.

Med et CRM-system kan du sætte kunden i fokus. For når du og dine kollegaer altid har adgang til den samme information om jeres kunder, så vil I også få det meste ud af relationen og få øje på langt flere muligheder. Og det betyder, at I aldrig mere kommer til at gå glip af et salg eller skuffe en kunde.