I løbet af formiddagen tirsdag den 15. marts oplevede mange kunder, at systemet kørte langsomt. Her kan du læse en redegørelse af, hvad der var skyld i udfaldet.

Klokken ca. 07.50 så vi de første tegn på et ekstraordinært at databaseload, selvom der kun var få brugere online. I løbet af den næste times tid blev loadet på vores databaser forøget kraftigt.

Vi undersøgte, hvad der kunne være skyld i den langsomme drift, men kunne umiddelbart ikke identificere årsagen hertil.

Kl. 11.30 blev det besluttet at lukke for nye logins. Det betød, at kunder der allerede var logget ind, fortsat kunne arbejde, men andre kunder ville ikke kunne logge ind. Kl. ca. 12.00 lukkede vi for logins, og kl. 12.20 åbnede vi op igen.

Da vi åbnede for systemet igen, var databaseloadet igen stabiliseret, og vi så ikke yderligere udfald resten af dagen. Efterfølgende har vi identificeret problemet til at være en rettelse, der var designet til at gøre systemet hurtigere. Paradoksalt nok havde det den modsatte virkning og gjorde derfor systemet langsommere.

Vi har nu rettet fejlen og implementeret en løsning, som skulle ruste systemet og forbedre stabilitet og hastighed fremadrettet. Vi undskylder mange gange problemerne.