tilbagefoerØv, det er træls, når man får bogført noget forkert. Det kan ske for selv den bedste, at man fx får indtastet et forkert beløb eller bogført på en forkert konto. Der findes ikke en ’fortryd’-knap i bogføringsverdenen, men vi har noget, der er næsten lige så godt: ’tilbagefør’-knappen!

Tilbageføring af posteringer med fejl

Det er heldigvis nemt at tilbageføre posteringer i e-conomic til kassekladden, så du kan rette dem. Jeg har brygget en lille trin-for-trin-guide sammen herunder. Bemærk, at guiden kun er til posteringer som du har lavet under fanebladet ’Regnskab’. (For at tilbageføre en faktura, skal du lave en kreditnota).

Hvis du har bogført forkert i fremmed valuta, så du sidder med en systempostering med en valutakursdifference, skal du ikke bruge ’tilbagefør’-knappen. Så er du nødt til at lave en ny postering, hvor du tilbagefører beløbet.

 

Trin 1: Find fejlposteringen

Du starter med at finde de posteringer/bilag, der er fejl i. Klik på fanebladet Regnskab > Søgning og lister > Posteringer. Søg fx på dato eller bilagsnummer.

Trin 2: Tilbagefør posteringer

Når du har fundet posteringerne med fejl, klikker du på ’Vis transaktioner’-ikonet i højre side. Et vindue popper op, og du kan nu klikke på den rare ’tilbagefør’-knap.

Hvis din bogføringsfejl består i, at du har debiteret på den konto, der skulle krediteres og omvendt, kan du også vælge at trykke på knappen ’Vend’.

tilbagefoer1

Trin 3:

Når du har klikket ’tilbagefør’ (eller ’Vend’), skal du vælge, hvilken kassekladde dine posteringer skal oprettes i. Du kan også tilføje en tekst, fx ”Rettelse af posteringsfejl” eller ”hovsa”, så det er nemt at se de tilbageførte posteringer i din kassekladde.

tilbagefoer2

Trin 4:

Nu kan du finde posteringerne i din kassekladde og bogføre dem på ny.

 

Ahhh, det er en dejlig følelse, når det hele stemmer.

Fortsat god dag!