I løbet af oktober fik vi en hel del kundehenvendelser, der alle handlede om, at vi havde videregivet eller videresolgt vores kundedatabase til andre firmaer. Her er baggrunden for disse henvendelser.

Hvad skete der?
Flere af vores kunder oplevede at blive ringet op af telefonsælgere, der havde ønskede at sælge integration til e-conomic. Så langt så godt. Man kan bryde sig om telefonsælgere eller ej, men det er i al fald ikke ulovligt at ringe og tilbyde sit produkt til en anden virksomhed.

Imidlertid foregav telefonsælgerne, at de vidste at dem de ringede til var kunder hos os. Dette er jo ret “smart” når formålet var at “sælge” en integration til e-conomic. Telemarketingbureauet antog (med rette?) at hvis man ligesom lod kunderne vide, at man vidste de var kunder ved e-conomic, så var der nok større chance for et salg.

Reaktionen:
Det fik heldigvis flere af vores kunder til at reagere. De tog fat i os. Vi fik skæld ud mundtligt og skriftligt. Der blev truet med opsigelser, politianmeldelse og det der er værre.  At videresælge sin kundedatabase kan få mange mennesker op i det røde felt.

Efter noget opklaringsarbejde viste det sig, at en integrationspartner havde hyret et telemarketingbureau. Hvordan instruktionen til bureauet var sket, ved vi ikke, men resultatet var i al fald at det var smart – alt for smart. Minimumskravet til en telesælger må være, at man er ærlig. Man skal ikke foregive noget andet, end det man er og/eller ved.

Løsningen:
Heldigvis fik vi hurtigt situationen under kontrol. Integrationspartneren reagerede omgående og fyrede telemarketingbureauet. Og har efterfølgende haft kontakt med alle der købte integrationsløsningen for at sikre, at der ikke var sket et pistolsalg.

Fremtiden:
Vi vil stadig ikke sælge/videregive vores kundedatabase. Så er der nogen der ringer op til dig, så er det IKKE fra os, de har fået dine kontaktoplysninger. Det er andetsteds fra. Det er jo muligt helt lovligt at købe lister med fx virksomheders kontaktoplysninger.

Du kan evt. gøre som vi selv gør fra tid til anden, når frokostfirmaer eller rengøringsselskaber ringer for at tilbyde deres services. Vi svarer: “Det bruger vi ikke her i firmaet. Her gør personale selv rent og medbringer deres egne madpakker.” Alternativt findes der denne YT film der viser, hvordan man også kan komme af med telefonsælgere (på engelsk).